Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Γιώργου Καπόπουλου- Το σχέδιο του Βερολίνου για «γερμανική» Ευρωζώνη

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ.


Στην πρόσοψη, στην επιφάνεια ικανοποίηση, υπεροψία και αλαζονεία. Μας ζηλεύουν όπως σε μια τάξη στο σχολείο, όλοι ζηλεύουν τον πρώτο μαθητή είχε πει ο Σόιμπλε λίγο πριν από τις εκλογές. Δια της σιωπής και της παραλείψεως το ίδιο κενό, την ίδια απουσία στρατηγικής για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση πέραν της επιβολής λιτότητας στην Ευρωζώνη, την προσυπέγραψαν και οι Σοσιαλδημοκράτες στο Σύμφωνο Κυβερνητικής Συνεργασίας που συμφώνησαν με τους Χριστιανοδημοκράτες. Με δύο λόγια η Γερμανία λέει τι δεν θέλει: Να μην καταστεί η Ευρωζώνη Ένωση Μεταφοράς Πόρων και να μην υπάρξει κοινός δανεισμός με τη μορφή του ευρωομολόγου.
Υπάρχουν εντός της Γερμανίας προβληματισμοί για το συνολικό πλαίσιο και την πορεία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης; Πριν από λίγες βδομάδες η Μοντ απάντησε καταφατικά στο ερώτημα με πρωτοσέλιδο κύριο άρθρο και σχετικό ρεπορτάζ προβάλλοντας το κείμενο που συνέταξαν τα μέλη ενός think tank ευρωπαϊκού προβληματισμού του Glienicker Gruppe με τίτλο προς μια Ενωση του Ευρώ.
Το σχέδιο του Βερολίνου για «γερμανική» Ευρωζώνη
Θεμελιώδης αντίφαση
Το κείμενο ξεκινά με μια θεμελιώδη αντίφαση: Δέχεται ως δεδομένη τη δημοσιονομική λιτότητα και την απόρριψη της μεταφοράς πόρων και του κοινού δανεισμού στην Ευρωζώνη, και στη συνέχεια κατεδαφίζει ανελέητα τη θριαμβευτική ρητορική της κυβέρνησης Μέρκελ, για να διαπιστώσει ότι οι κίνδυνοι δεν είναι πίσω μας αλλά μπροστά μας. Τα μέτρα που προτείνονται δεν είναι ούτε στροφή, ούτε πολύ περισσότερο ρήξη με την μέχρι τώρα διαχείριση της Κρίσης στην Ευρωζώνη, αλλά συνταγή αποφυγής ατυχημάτων για τη Γερμανία και οδικός χάρτης διαχειρίσιμης προσαρμογής των χωρών-μελών της Ευρωζώνης στη γερμανική συνταγή διαχείρισης.

Η Ιταλία και η Ισπανία δεν μπορούν να προχωρήσουν πέραν περιορισμένων μεταρρυθμίσεων, οι οποίες και κοινωνική δυσαρέσκεια θα προκαλέσουν στο εσωτερικό, και δεν θα ικανοποιήσουν το Βερολίνο.
Η Ιταλία και η Ισπανία δεν μπορούν να προχωρήσουν πέραν περιορισμένων μεταρρυθμίσεων, οι οποίες και κοινωνική δυσαρέσκεια θα προκαλέσουν στο εσωτερικό, και δεν θα ικανοποιήσουν το Βερολίνο.
Η μαζική ανεργία θεωρείται αναπόφευκτη συνέπεια μιας συνταγής σκληρής δημοσιονομικής προσαρμογής που δεν αμφισβητείται. Αυτό που προτείνεται είναι μια σημαντική ευρωπαϊκή βοήθεια προς τις χώρες- μέλη, ώστε να υπάρχει επάρκεια πόρων για τα επιδόματα ανεργίας, αλλά και μέτρα που θα διευκολύνουν τη μετακίνηση του πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού του Νότου προς τον Βορρά.
Η μη διάσωση
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διασφάλιση της αρχής της μη διάσωσης, η οποία δεν είναι ρεαλιστική παρά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι δανειολήπτες έχουν απέναντί τους πιστωτές του ιδιωτικού τομέα που μπορούν να απορροφήσουν τις απώλειες. Στην ανάγκη αυτή, θα πρέπει να προσαρμοσθεί και το τραπεζικό σύστημα της Ευρωζώνης.

Με άλλα λόγια, αυτό που ομολογείται ευθέως είναι ότι το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους -συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα- δεν ήταν μια εξαίρεση αλλά ο μοναδικός με τα σημερινά δεδομένα δρόμος εξυγίανσης όλων των υπερφορτωμένων με χρέη χωρών της Ευρωζώνης.
Η υπεράσπιση του κοινού νομίσματος σε ένα ασταθές και απρόβλεπτο διεθνές περιβάλλον χρειάζεται κοινή εξωτερική και αμυντική πολιτική. Προϋποθέσεις για ένα παρόμοιο βήμα σύμφωνα με το κείμενο είναι μια κοινή μόνιμη έδρα για την Ευρωζώνη στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ συν την ενοποίηση των ναυτικών και αεροπορικών δυνάμεων των χωρών-μελών.
Μια πρόταση καθόλου αθώα, καθώς η υλοποίησή της θα οδηγούσε στη στέρηση για τη Γαλλία του τελευταίου συγκριτικού της πλεονεκτήματος απέναντι στη Γερμανία, στους ινδοευρωπαϊκούς συσχετισμούς, της δυνατότητας του Βέτο στο Συμβούλιο Ασφαλείας και της επιχειρησιακής ικανότητας ετοιμότητας για υπερπόντιες επεμβάσεις.
Εθνική κυριαρχία;
Ας έλθουμε τώρα στην καρδιά του προβλήματος, στον έλεγχο και τη νομιμοποίηση της περαιτέρω συρρίκνωσης της εθνικής κυριαρχίας μέσω της Οικονομικής Διακυβέρνησης, στο πλαίσιο της οποίας δεν θα ελέγχονται απλά και μόνο οι εθνικοί προϋπολογισμοί όταν θα υποβάλλονται, αλλά θα υπάρχει και συνεχής έλεγχος της υλοποίησής τους.

Αυτό που προτείνεται είναι η Βουλή του Ευρώ με τα μέλη του Glienicker Gruppe να είναι διχασμένα ως προς τη σύνθεση του σώματος: Θα αποτελείται από βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου των χωρών-μελών της Ευρωζώνης ή από βουλευτές που θα εκπροσωπούν τα εθνικά κοινοβούλια της ζώνης του κοινού νομίσματος;
Πρόκειται για ένα κείμενο που δίχως υπερβολή είναι η σκιά των άλλοτε μεγαλόπνοων γερμανικών ευρωπαϊκών φεντεραλιστικών οραμάτων. Πρόκειται για ένα κείμενο που αποτυπώνει όλες τις αντιφάσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής του Βερολίνου, που προέρχεται από ένα φόρουμ ειδημόνων που δεν υιοθετεί την αισιοδοξία εσωτερικής κατανάλωσης των Μέρκελ-Σόιμπλε.
Τετραγωνισμός του κύκλου
Η αντίφαση και η διαχείρισή της μοιάζει με πρόκληση τετραγωνισμού του κύκλου: πως κρατά η Γερμανία την σημερινή πρωτοκαθεδρία στην Ευρωζώνη, χωρίς μη αντιστρέψιμες δεσμεύσεις, και χωρίς ατύχημα στον Νότο -κυρίως σε Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία- που θα οδηγούσαν σε ένα συνολικό ανεξέλεγκτο ντόμινο;

Το ερώτημα που τίθεται αν τα παραπάνω θα μετουσιωθούν άμεσα σε συγκεκριμένη πρόταση του Βερολίνου πριν από τις ευρωεκλογές ή αν η νέα κυβέρνηση Μεγάλου Συνασπισμού Χριστιανοδημοκρατών-Σοσιαλδημοκρατών θα προτιμήσει να συνεχίσει την πολιτική της Εικονικής Πραγματικότητας, που θέλει την Ιρλανδία και την Ισπανία να έχουν εξέλθει από την κρίση και ταυτόχρονα αποφεύγει κάθε συζήτηση για τις μη διαχειρίσιμες περιπτώσεις της Ιταλίας και της Γαλλίας.
Το μόνο που μπορεί να συνετίσει την πολιτική ελίτ στο Βερολίνο είναι η απουσία εναλλακτικών της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης επιλογών: Οι ρυθμοί ανάπτυξης στις χώρες της Ομάδας BRICS συρρικνώνονται και ταυτόχρονα με κύριο σημείο αναφοράς την Ουκρανία επιδεινώνεται η Ειδική Σχέση Ρωσίας-Γερμανίας. Στην παραπάνω δυναμική η διαρκής λιτότητα στον Νότο αργά ή γρήγορα θα πλήξει τις γερμανικές εξαγωγές.

ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ
«Κλειδί» η Γαλλία
Παρόλο που έχει συμπιεσθεί σε οριακό σημείο η Γαλλία έχει περάσει από την κατοχύρωση του ρόλου του ήσσονος εταίρου της Γερμανίας σε μια αμηχανία, με τη γερμανική πλευρά να δυσκολεύεται να κρατήσει ακόμη και τα προσχήματα ισοτιμίας απέναντι στο Παρίσι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο του Glienicker Gruppe διατυπώνονται απόψεις για την κοινή εξωτερική και αμυντική πολιτική που είναι εξ ορισμού απαράδεκτες για τη γαλλική πλευρά.
Είναι εξίσου χαρακτηριστικό ότι την ώρα που το Βερολίνο συμπαρασύρει το σύνολο της Ε.Ε. σε μια αντιπαράθεση για τη Μόσχα, για τον έλεγχο της Ουκρανίας, την ίδια στιγμή αρνείται κάθε είδους στήριξη στην παρέμβαση της Γαλλίας στην Κεντρική Αφρική, σε ένα μέτωπο από το οποίο εξαρτάται η σταθερότητα της Βόρειας Αφρικής και κατά συνέπεια της Μεσογείου και της Νότιας Ευρώπης.
Με άλλα λόγια, η Γαλλία αντιμετωπίζεται πλέον από τη Γερμανία όπως η Ισπανία και η Ιταλία στον Νότο και η Πολωνία στην Ανατολή.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε τους κοινωνικούς και πολιτικούς κλυδωνισμούς που θα προκύψουν στη Γαλλία μετά τις ευρωεκλογές, δεν θα ήταν σε καμιά περίπτωση υπερβολή η διαπίστωση ότι η σιωπηλή συναίνεση της γαλλικής πολιτικής ελίτ για αυτόματη πρόσδεση στις επιλογές του Βερολίνου έχει αγγίξει πλέον τα όριά της.
Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
Στο σαλόνι του Τιτανικού...
Η επικοινωνιακή αισιοδοξία του Βερολίνου παραπέμπει στο σαλόνι της πρώτης θέσης του Τιτανικού όπου η ορχήστρα συνέχιζε να παίζει, ενώ το υπερωκεάνιο είχε αρχίσει να βυθίζεται.
Ενας από τους πιο έγκυρους σχολιαστές της Κρίσης στην Ευρωζώνη, ο Wolfgang Munchau, σε σχόλιό του στο Spiegel μάς προειδοποιεί ότι «η Ευρώπη του 2014 θυμίζει σε ανησυχητικό βαθμό την Ευρώπη του 1914 στις παραμονές της έκρηξης του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, όταν είχαν συγκεντρωθεί όλοι οι παράγοντες που οδηγούσαν σε μια καταστροφική σύγκρουση.
Οι χώρες που έχουν μια οικονομική δομή συγκρίσιμη με τη Γερμανία, γράφει, όπως, για παράδειγμα η Αυστρία και η Ολλανδία, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να υποταγούν σε μια Νομισματική Ενωση, στην οποία θα κυριαρχεί η Γερμανία. Η πραγματική οικονομία, συνεχίζει, διορθώνει όλα τα πιθανά σοκ, με την προσαρμογή των τιμών των εμπορευμάτων και των μισθών. Μια παρόμοια συνταγή προσθέτει είναι αποτελεσματική για την περίπτωση της Ιταλίας;
Δεν μπορούν...
Η Ιταλία και η Ισπανία δεν μπορούν να προχωρήσουν πέραν περιορισμένων μεταρρυθμίσεων, οι οποίες και κοινωνική δυσαρέσκεια θα προκαλέσουν στο εσωτερικό, και δεν θα ικανοποιήσουν το Βερολίνο. Το καράβι της Ευρωζώνης σύμφωνα με τον Munchau μοιάζει ακυβέρνητο, ενώ πλησιάζει η ώρα που θα βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα. Το τι θα συμβεί τότε, το αγνοούμε. Χωρίς να θέλω να εκβιάσω ιστορικές συγκρούσεις καταλήγει, διαπιστώνω μια σειρά ιστορικών παραλληλισμών που παραπέμπουν στο 1913-1914».

Υπάρχει βέβαια μια θεμελιώδης διαφορά σε σχέση με το 1914. Τότε η Γερμανία του Κάιζερ Γουλιέλμου και του Καγκελαρίου Μπέτμαν Χόλβεγγ είχε μια λεπτομερή ευρωπαϊκή και παγκόσμια Ατζέντα. Σήμερα από την έναρξη της Παγκόσμιας Χρηματοπιστωτικής Κρίσης τον Σεπτέμβριο του 2008, μέχρι και σήμερα η απόλυτη προτεραιότητα του Βερολίνου μοιάζει να μην είναι άλλη από τη διασφάλιση ελευθερίας κινήσεων. Το Βερολίνο αξιοποίησε την Κρίση στον Νότο της Ευρωζώνης όχι για να προωθήσει μια συνολική πρόταση Γερμανικής Ευρώπης, αλλά για να καθυποτάξει σε επίπεδο διακρατικών συσχετισμών την Ισπανία, την Ιταλία αλλά και τη Γαλλία.
Αν υπάρχει ένα κοινό σημείο ανάμεσα στην προσέγγιση του κειμένου του Glienicker Gruppe και της ανάλυσης του Wolfgang Munchau είναι η διαπίστωση ότι ανά πάσα στιγμή ένα ατύχημα στην Ιταλία ή στη Γαλλία μπορεί να οδηγήσει σε ασύντακτη κατάρρευση του οικοδομήματος.
Τόσο το κείμενο του Glienicker Gruppe όσο και το σχόλιο του Munchau καταγράφονται σε μια στιγμή που η συγκρότηση της νέας κυβέρνησης Μεγάλου Συνασπισμού στο Βερολίνο μάς δείχνει συνολικά το όριο των κινήσεων της πολιτικής ελίτ της χώρας: Η πολιτική εθνικής περιχαράκωσης που υιοθέτησαν οι Μέρκελ και Σόιμπλε μετά το 2008 και κυρίως μετά το 2010 δεν έχει ούτε το προσωπικό τους στίγμα, ούτε καν το πολιτικό χρώμα της παράταξής τους. Οπως το καταδεικνύει η σύμπλευση των Σοσιαλδημοκρατών πρόκειται για μια ευρύτερη εθνική συναίνεση: Στο Βερολίνο φοβούνται ότι μέσα σε μια Ευρωπαϊκή Γερμανία θα χαθούν τα εθνικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, ενώ ταυτόχρονα φοβούνται και το αναπόφευκτο κόστος ακόμη και μιας Γερμανικής Ευρώπης!
Η ΤΡΙΤΗ ΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΑ
Η Μέρκελ σε «συμπληγάδες»
Οι ευρωεκλογές της άνοιξης είναι μια δύσκολη πρόκληση για τη Μέρκελ στις αρχές της τρίτης θητείας της στην Καγκελαρία. Από την μια μεριά θα πρέπει να διασφαλισθεί η επιβράβευση της συνεργασίας με τους Σοσιαλδημοκράτες και να αποτραπεί η μέσω χαλαρής ψήφου διόγκωση του ποσοστού της ευρωσκεπτικιστικής «Εναλλακτικής για τη Γερμανία», και από την άλλη θα πρέπει ανά πάσα στιγμή πριν και μετά τις εκλογές να αντιμετωπισθούν πολύ πιθανές κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις στην Ιταλία και στη Γαλλία. Ο πρόεδρος Ναπολιτάνο προειδοποίησε ότι η Ιταλία είναι στα πρόθυρα της κοινωνικής έκρηξης, ενώ στη Γαλλία οι δημοσκοπήσεις προαναγγέλλουν εκλογικό θρίαμβο της Λεπέν.
ΣΕ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ
Η γοητεία της Ανατολής
Την ώρα που η γερμανική ελίτ βλέπει τον Νότο της Ευρωζώνης σαν βαρίδι, σαν έναν δύστροπο και απροσάρμοστο στις προδιαγραφές του Βερολίνου εταίρο, η Ανατολική Ευρώπη εξακολουθεί να είναι στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος του Βερολίνου από την Πολωνία και τη Λετονία μέχρι και την Ουκρανία. Οσο και αν αυτό ακούγεται παράδοξο η Πολωνία για τη γερμανική πολιτική είναι πλέον ένας σημαντικός εταίρος στην Ε.Ε. σχεδόν ισότιμος της Γαλλίας.
Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο του Glienicker Gruppe στο σημείο που γίνεται αναφορά στη Βουλή του Ευρώ, υπάρχει πρόβλεψη για τη συμμετοχή της εκτός Ευρωζώνης Πολωνίας με το καθεστώς του παρατηρητή, ενώ προβλέπεται και συμβουλευτική συμμετοχή της χώρας στις διαπραγματεύσεις για τη σύνταξη της Συνθήκης του Ευρώ.
Η Λετονία
Την Τετάρτη 1 Ιανουαρίου η Ευρωζώνη απέκτησε ένα νέο μέλος τη Λετονία, που έχει όλες τις προδιαγραφές ιδανικού εταίρου του Βερολίνου: Πρωταθλήτρια στις πιο σκληρές περικοπές, πρώτη μαθήτρια της γερμανικής λιτότητας η Βαλτική Χώρα, έχει έντονο γερμανικό παρελθόν από την εποχή της Χάνσα που έλεγχε όλο το εμπόριο και τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας, ενώ στην ενδοχώρα κυριαρχούσαν οι Τεύτονες Ιππότες και οι Γιούνκερ, οι Γερμανοί γαιοκτήμονες. Όλα τα παραπάνω στη σκιά της σκληρής αντιπαράθεσης Μόσχας-Βερολίνου για τον έλεγχο της Ουκρανίας, μια σύγκρουση που θα έχει και συνέχεια και παρενέργειες: Η διασφάλιση της Πολωνίας και των Βαλτικών Χωρών δίπλα στη Τσεχία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία καθιστά για το Βερολίνο τον έλεγχο της Ουκρανίας μέσω και με άλλοθι την ευρωπαϊκή προοπτική του Κιέβου προτεραιότητα: Η κεντρική και η Ανατολική Ευρώπη προβάλλουν ως μια σοβαρή εναλλακτική του Νότου της Ευρωζώνης επιλογή, για επενδύσεις και μεταφορά παραγωγικών δραστηριοτήτων.

Στην καλύτερη όμως των περιπτώσεων ο ορίζοντας για την ανάδειξη της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης ως εναλλακτικής στρατηγικής επιλογής για το Βερολίνο, είναι τουλάχιστον μια δεκαετία.

Financial Times: Ενα τρίο από μη εκλεγμένους γραφειοκράτες διοικεί την Ευρωζώνη και οδηγεί σε άνοδο της ακροδεξιάς

Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Ο ΝΟΜΠΕΛΙΣΤΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΙΣΣΑΡΙΔΗΣ «Λάθος μεγάλο το ευρώ»

Αγεφύρες οι διαφορές Βερολίνου-Ουάσινγκτον για τη γερμανική οικονομική πολιτική - Ειδήσεις - Οικονομία - in.gr

Γ. Βαρουφάκης

Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

Varoufakis interviewed by Edward Geelhoed


Posted on Wednesday, 4 December 2013, at 9:40am | Source: YianisVaroufakis.eu | Features

Some positive sounds are audible from Greece these days. Mostly produced by the government itself, of course, but also by Merkel, by the OECD (along with some negative sounds), by some European officials (while others say they’re ‘impatient’ with Greece). Is Greece slowly recovering?
It takes a passionate disregard for the truth to suggest that Greece is recovering. Investment has fallen by 18% since the dismal levels of 2011/12, credit to non-financial institutions is 20% down from the asphyxiating depths of 2012, poverty has reached record heights, and is still growing, employment is at levels that are best narrated in the style of Steinbeck’s Grapes of Wrath, public debt is exceeding the worst expectations of the greatest pessimists, private debt is reaching for the sky at a time when the collateral posted (e.g. house prices) are sinking fast, the government’s tax take is trailing the worst forecasts. The list of woes is endless and the so-called ‘Greek Success Story’, or ‘Greek-covery’, reflects nothing except the determination to reverse the truth, Goebbels-like, by those who insisted on the policies which resulted in this debacle.
The positive sounds refer to the budget surplus, to a small growth (says the gov’t) or just a small recession (says the others) of the economy.
Europeans have a duty to themselves to see through this toxic propaganda. There is no such thing as a Greek budget surplus – not even a primary surplus (i.e. a surplus if we not count loan and interest repayments). If you look at the government’s own accounts, the January to October 2013 balance reveals a primary budget deficit of nearly €6 billion. As for the rumoured primary ‘surplus’ that is ‘around the corner’ this is a projection, a piece of wishful thinking that may, or may not eventuate, next year. As for growth, the Greek economy is still, by the government’s own accounts, shrinking at -4%. The projection of growth of… 0.4% is for 2014. Europeans need to look at this projection in the context of similar projections which, for example, had (at the time of ‘bailout Mk1’) Greece growing by 2012 at a dizzying rate of 2.3%! In truth, 2014 and 2015 will again see the Greek social economy shrink further.
Is some ‘positivity’ justified, or is Samaras’s so-called success story about ‘justifying austerity in the eurozone’, as The Guardian puts it?
Austerity is being, falsely, justified by the so-called Irish ‘escape’ from the clutches of the ESM. I have argued elsewhere that the justification for austerity in the Irish experience is fraudulent. Nevertheless, the Greece case is not even used by Brussels, Frankfurt or Berlin as a justification for austerity. The reason is simple: it takes only a perusal of the facts to recognise that Greece is in a sad, never-ending mess.
In an op-ed in the Financial Times, Mr. Spiegel recently stated that ‘Athens is gradually shedding the incentives for reforms’. Is that what we’re seeing with the Troika talks, now the gov’t is satisfied with the budget surplus?
What your readers must come to understand is that, the moment the ‘bailouts’ were forced upon Greece in 2010 and then again in 2012, all chance of meaningful, effective reform disappeared. Think about it for a moment: In 2010 the Greek private and public sectors became insolvent. So, what did Europe and the Greek government do? They piled on the weak shoulders of the bankrupt Greek social economy the largest loan in human history on condition that Greece’s GDP (from which old and new loans would have to be repaid) shrinks substantially (for this is what the stringent austerity meant)! Naturally, no one with any sense invested in this country and the insolvency both of the state and of the private sector deepened. Now, turning to reforms, ask any CEO of any decent company: “If you want to reform, to modernise, to re-structure your company, can you do it on the cheap? Without any investment?” The answer is negative. Similarly with Greece. The country was pushed into a never-ending negative spiral that rendered it un-reformable and un-governable all at once. For it is not ‘reform’ to cut wages, pensions and to push taxes through the roof at a time when GDP is collapsing and the banks have no capacity whatsoever to lend even to potentially successful enterprises. These so-called ‘reforms’ are nothing but acts of brutality. The homage propaganda pays to irrationality.
Is PASOK’s concern for overburdening society genuine and sincere, or does it fear for its weakened position only, for political reasons?
PASOK effectively ceased to exist in November 2011, with George Papandreou’s resignation. The party paid the price of being in government, though not in power, at the moment the nation hit the rocks. Papandreou had a golden opportunity in early 2010 to tell the truth (i.e. that Greece was bankrupt) and thus save his government, his party and what was left of the nation’s dignity. He failed spectacularly. After his resignation PASOK became a rump whose raison d’ etre is to provide a life raft for political wreckages like Venizelos. Sadly, a significant party of the Centre Left has now degenerated into a small gang of corrupt politicians struggling to stay out of prison.
Stournaras (Greece’s finance minister) and Samaras (Greece’s PM) say they don’t need a third loan. Is Greece ready to return to the markets, can it stand on its feet? Or do they try to gain confidence with psychological statements like these?
None of the deficit Eurozone member-states can refinance their debts autonomously. Not even Italy and Spain. Without Mr Mario Draghi’s OMT proclamation, in September 2012, which was a clear threat to bond dealers not to bet against the deficit nations’ government bonds, Italy and Spain would have joined Greece, Ireland and Portugal in the group of failed states. While the OMT threat is still managing to keep spreads down, some of the deficit countries can refinance their public debt. Even Greece might be able to do so if the ECB were to signal to markets that Athens would be placed under the OMT umbrella. But to say that they can stand on their own feet in the money markets is to mis-read totally the situation. In this sense, Stournaras and Samaras are not hoping to fool the markets – they cannot be that foolish. No, they are hoping against hope that Berlin will consent to Greece being let out of the ESM and placed under the OMT umbrella. Of course, none of this matters. Whether under the ESM or the OMT, the deficit Eurozone countries (Ireland just as Greece, Spain just as Portugal) are still in chains, caught up in a negative feedback dynamic between un-payable debts, insolvent banks, recessionary forces and mindless universal austerity.
Merkel speaks of ‘impressive facts’, but these numbers are there due to heavy burdening the society. Increased competitiveness, an erased budget deficit, but it caused enormous despair. Samaras calls it ‘the sacrifices of the people’. Is it worth it? Isn’t there a huge difference in realities on paper and in the outside world, on the streets? Didn’t it not only cause despair, but also ruined the economy in the long run?
You are making a significant error: The situation is not just awful on the ground. The situation is unbearable also on paper; in terms of official statistics. Our leaders are disgracing themselves with ‘happy go lucky’ pronouncements that clash with their own statisticians’ numbers. Never before has such energy be expended by political leaders to mislead Parliaments and electorates regarding the economic situation on paper and on the ground. Worse still, our leaders are doing this cynically and knowingly, the result being the greatest democratic deficit in Europe’s post-war history.
Martin Schulz said that the Troika has done ‘more bad than good’. Do you expect a different policy to be executed?
No. I just expect that Mr Schultz is expecting to gather a few more Peripheral votes in his sad quest for the top position in Brussels.
Should bond investors share the costs of bailouts with taxpayers, as the IMF suggests? Should European governments write down the Greek loans? A former IMF economist said recently: ‘There’s no trade-off between austerity and debt restructuring – you have to do both.’
You are asking someone who warned, in January 2010, that any bailout for Greece would be a terrible blow against the Eurozone if it were not preceded by massive debt restructuring. The IMF, behind the scene, agreed with me. But in public they lent their voices to the Berlin-Frankfurt-Brussels cacophonous choir that proclaimed a debt haircut as both unnecessary and undesirable. To have these same officials lecture us on the importance of debt restructuring is a little like listening to the Titanic’s captain lecture us on iceberg avoidance.
What is the path to growth? Or is growth overrated?
It depends on what is growing. At the moment we have growing debts, non-performing loans, poverty, suicides, and… Nazi parties. These are our ‘growth’ areas. What we need, before we can talk about growth credibly, is stabilisation. To stabilise the Eurozone we need to Europeanise, without any federal moves, four realms: public debt management, banking sectors, aggregate investment policies and attempts to quell the humanitarian crisis.
George Pagoulatos says that structural reforms are clearly happening, for example; at the pension system, all possible structural changes have been made, he says, not so much horizontal measures. Others disagree. The Troika agreed not to execute horizontal measures anymore. Are true reforms happing, in your eyes? Where is it needed most?
To compress pensions to unlivable levels is not to carry out structural reforms. As I already argued (see above), genuine reforms cost money and cannot be effected in an environment of fear, collapse and political illegitimacy.
Is there a real, radical alternative to all of this? Are proposals by Syriza possibilities? (If so, which ones mostly?) You seem to have sympathy for the party’s ideas, isn’t it? 
No solution can be effected at the national level. It is as if in the 1930s the state of Kansas could have reversed, on its own, the effects of the Great Depression through Kansas-centred policies. The Eurozone is experiencing a systemic crisis that needs to be dealt with systematically. How? What we need is to escape the false dilemma between the current, dead end, policies and the (false) alternative of moving in a federal direction (that Europe is not ready for). This false dilemma must be escaped through a rational redeployment of existing institutions in a manner that does not ask of the surplus nations (like Germany and the Netherlands) to pay the bills of the deficit nations while, at the same time, not pushing the burdens of adjustment onto the weakened shoulders of the deficit countries. Together with my colleagues J.K. Galbraith and S. Holland, we have presented what we call a Modest Proposal for Resolving the Euro Crisis. Michel Rocard, the former French PM, as well as a number of former EU heads of state, have endorsed its basic tenets.
As for Syriza, my reasons for supporting Alexis Tsipras, both in his bid to win government in Athens and also in the context of European politics, is simple: Europe needs a major jolt from a government that is at once committed to the European-Eurozonal project and to the truth. I do not really care where it comes from as long as someone in the EU Council, in the Eurogroup, in Ecofin breaks the code of silence about basic truths that no one dares speak. At long last, Europe must have a debate on basic prerequisites for stabilising the Eurozone. To do so, someone must refuse to continue the lie of the past five years that, supposedly, Europe is on the right track. Tsipras is prepared to veto this lie while doing his utmost to keep Greece in the Eurozone. For this reason he has my support.
How can (youth) unemployment be conquered best?
It is absurd and, indeed, indecent, to imagine that youth unemployment can be tackled when adult unemployment is skyrocketing. Youth unemployment will fall when unemployment falls. Of course, there are clever and innovative methods of combining education with vocation training, as it is done with some success in Germany. But none of this is possible in a crashing economy.
Can you call Greece still a welfare state? To what sort of society will these policies lead to, eventually?
Greece is being used as if it were an experimental laboratory in which the welfare state is dismantled and the experimenters keenly observe the effects of its dismantling. If so, it is time to end this misanthropic experiment. For we can now see that the result is untold pain, economic collapse (even of potentially profitable enterprises), and the rise and rise of a Nazi party in the one country of the European Union that fought most heroically against the original Nazis.
Share this: