Τρίτη 19 Απριλίου 2011

Kαζάκης Δημήτρης: Περί Χρέους και Διεθνούς Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου


Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι πολιτικό και δεν θα το λύσει καμία διεθνής επιτροπή ελέγχου


Αγαπητέ φίλε,

Προσωπικά δεν αμφισβητώ την ειλικρίνεια και τις προθέσεις της κ. Σοφίας Σακοράφα, όμως η ιστορία της διεθνούς επιτροπής ελέγχου του δημόσιου χρέους δεν είναι ούτε απλή, ούτε αθώα υπόθεση.

Τυχαίνει να γνωρίζω ποιοι σε διεθνές επίπεδο προωθούν αυτή την πρόταση και η δράση τους δεν είναι καθόλου αθώα. Πρόκειται για διεθνείς Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (Bretton Woods, CATDM, Attac, Transform, κοκ) που χρηματοδοτούνται είτε απευθείας από άτυπα όργανα της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ (ιδρύματα, think tanks, κλπ.), είτε από το ειδικό κονδύλι του ΟΗΕ που χρηματοδοτεί την προώθηση της «παγκοσμιοποίησης», είτε από οργανώσεις δήθεν κοινωφελούς σκοπού που πίσω τους βρίσκονται τράπεζες και πολυεθνικές, είτε απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα πλαίσια της προώθησης του «εθελοντισμού».

Το «κίνημα» αυτό, που δυστυχώς παρέσυρε και μια σειρά έντιμους μελετητές του προβλήματος, αλλά και αγωνιστές, δημιουργήθηκε την εποχή που μετά την επιβολή του σχεδίου Μπέικερ από τις ΗΠΑ στην Λατινική Αμερική, οι λαοί στην περιοχή άρχισαν να ορθώνουν το ανάστημά τους και να απαιτούν την διαγραφή του χρέους για να γλυτώσουν μια και καλή από τους διεθνείς τοκογλύφους, το ΔΝΤ και τις «διεθνείς λύσεις» του προβλήματος που προωθούν οι ΗΠΑ (
όπως ήταν το σχέδιο Μπέικερ και Μπράντι, τα οποία αποτελούσαν αναδιάρθρωση του χρέους με «βαθύ κούρεμα» και τα οποία κυριολεκτικά ισοπέδωσαν τις χώρες εκείνες που τα αποδέχτηκαν)

Αυτό ήταν και Βασικό
όπλο ενός λαού για να επιβάλει τη (μερική ή ολική) διαγραφή του τοκογλυφικού χρέους του, ήταν και παραμένει η αποκατάσταση και θωράκιση της εθνικής κυριαρχίας του από κάθε άποψη. παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους εφιάλτες των διεθνών τραπεζών, των πολυεθνικών και φυσικά όλων εκείνων των χωρών που στηρίζουν την παντοκρατορία τους στο ξεζούμισμα των άλλων χωρών. Για να χτυπηθεί αυτό το λαϊκό αίτημα εμφανίστηκε το «κίνημα» των διεθνών ΜΚΟ που έναντι της διεκδίκησης της εθνικής κυριαρχίας και της διαγραφής του τοκογλυφικού χρέους, αντιπρότεινε τη δημιουργία μιας διεθνούς επιτροπής ελέγχου του δημόσιου χρέους που με την συγκατάθεση οφειλέτη και πιστωτή θα διερευνά και θα αποφασίζει ποιο μέρος του χρέους είναι «δίκαιο» για να το επωμιστεί ο λαός της οφειλέτριας χώρας. Αυτή η επιτροπή θα έχει το καθεστώς ενός ιδιότυπου δικαστηρίου της Χάγης και οι αποφάσεις του μπορεί να μην είναι δεσμευτικές, αλλά, όπως κανείς καταλαβαίνει, μπορούν να λειτουργήσουν καταλυτικά σε βάρος ενός λαού που διεκδικεί την παραγραφή, ακύρωση του χρέους, πέρα από αυτό που η επιτροπή θα κρίνει ως «άδικο». Με αυτόν τον τρόπο αναιρείται το μοναδικό όπλο που έχει ένας κυρίαρχος λαός για να αντιμετωπίσει τους διεθνείς τοκογλύφους: την ασυλία του κράτους του λόγω εθνικής κυριαρχίας.

Ποιο όμως τμήμα του χρέους είναι «δίκαιο» και ποιο «άδικο»; Από ποια σκοπιά και με ποια κριτήρια μπορεί να κριθεί κάτι τέτοιο; Οι ΜΚΟ προωθούν την ιδέα ότι «άδικο» χρέος είναι μόνο εκείνο που αποτελεί προϊόν ύποπτης συναλλαγής ανάμεσα σε κυβερνήσεις και δανειστές. Γι’ αυτό και ζητούν τον έλεγχο των δανειακών συμβάσεων, ώστε να διαπιστωθεί ποια είναι προϊόν ύποπτης συναλλαγής. Ως τυπικό παράδειγμα αναφέρεται αυτό που έκανε το Εκουαδόρ και πρόεδρος της χώρας Κορέα. Ωστόσο υπάρχουν πολλά και σοβαρά ερωτηματικά. Για παράδειγμα: όταν μια χώρα, όπως το Εκουαδόρ, ο κύριος όγκος του χρέους του είναι μέσα από δανειακές συμβάσεις με τράπεζες, τότε ο έλεγχος μπορεί να γίνει εξετάζοντας μία-μία τις συμβάσεις και το πώς διατέθηκαν τα κονδύλια της συγκεκριμένης σύμβασης. Τι θα γίνει όμως αν το χρέος είναι σχεδόν στο σύνολό του ομόλογα που εκδίδονται, τοποθετούνται και διακινούνται ελεύθερα στη διεθνή αγορά (πρωτογενή και δευτερογενή), όπως συμβαίνει με την περίπτωση της Ελλάδας; Τότε τι σημαίνει έλεγχος σ’ αυτή την περίπτωση; Απολύτως τίποτε. Οι ειδικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι στην περίπτωση δανεισμού μέσω δημοπρασίας ομολόγων, το μόνο που μπορείς να ελέγξεις είναι αν έγινε σωστά και νόμιμα η δημοπρασία, αν οι διαμεσολαβούσες τράπεζες αμείφθηκαν με μεσιτεία που δεν παραπέμπει σε ύποπτες συναλλαγές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πέφτουν μίζες και εξαγορές με τα ομόλογα. Όμως οι μίζες και τα συναφή δίνονται μετά μέσω κυρίως της δευτερογενούς με χειραγώγηση της αγοραπωλησίας των ομολόγων, ή παραγωγών πάνω σ’ αυτά τα ομόλογα, κοκ, η οποία είναι πάρα πολύ δύσκολο να διαπιστωθεί διότι, όπως λένε οι επαίοντες, η αγορά αυτή είναι τόσο διαφανής όσο ένα ποτήρι γάλα. Επομένως όταν εμφανίζονται κάποιοι, δήθεν γνώστες και ειδικοί, στην Ελλάδα και μιλούν για έλεγχο των δανειακών συμβάσεων, αυτό που είναι πιθανό να συμβαίνει είναι δυο πράγματα: είτε πρόκειται για ανίδεους που προσπαθούν να κάνουν καριέρα πάνω στην «κασίδα του ψωριάρη», είτε πρόκειται για σκοπιμότητα. Και η σκοπιμότητα είναι απλή: να βγει λάδι ο μεγαλύτερος όγκος του χρέους, γιατί πολύ απλά δεν μπορεί να ελεγχθεί τουλάχιστον με τον τρόπο που ισχυρίζεται η «διεθνής επιτροπή». Φανταστείτε τι θα γίνει αν σε κάποια φάση η κυβέρνηση, ετούτη ή κάποια άλλη που μπορεί να την διαδεχθεί για να εκτονωθεί η λαϊκή οργή, δώσει στη δημοσιότητα τις συμβάσεις δανεισμού, που αφορούν μόλις το 0,5% του δημόσιου χρέους της χώρας και διορίσει μια επιτροπή σαν αυτήν που ζητάνε οι διεθνείς ΜΚΟ. Ότι κι αν αποφανθεί αυτή η επιτροπή το συντριπτικό μέρος του χρέους – δηλαδή, τα ομόλογα – δεν μπορούν να ελεγχθούν και έτσι θα εξαγνιστούν για να εμφανιστούν ως «δίκαιη» οφειλή. Με άλλα λόγια στρώνεται ο δρόμος για να καμφθεί το ισχυρό λαϊκό επιχείρημα, που πηγάζει από το κοινό περί δικαίου αίσθημα του λαού, ότι «δεν έκανα εγώ τον λογαριασμό, άρα δεν οφείλω να τον πληρώσω». Κάτι το οποίο σχετικά εύκολα μπορεί να τεκμηριωθεί, όχι μόνο μακροοικονομικά, όπως το έχουμε κάνει επανειλημμένα, αλλά και πολύ συγκεκριμένα, αρκεί να ανοίξουν όλοι οι δημόσιοι λογαριασμοί και όχι μόνο οι όποιες δανειακές συμβάσεις.

Όμως ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι οι κύριοι αυτοί που προτείνουν τη «διεθνή επιτροπή» ξέρουν ή μπορούν να βρουν το ύποπτο ή παράνομο χρέος, πόσο από το χρέος μπορεί να πληρώσει ένας λαός; Στο ερώτημα αυτό κανείς δεν απαντά. Για παράδειγμα ας πούμε ότι το ύποπτο ή παράνομο χρέος είναι 50-60%, ποιος μπορεί στα σοβαρά να υποστηρίξει ότι το υπόλοιπο χρέος μπορεί να πληρωθεί από τον λαό και την χώρα; Όταν μια χώρα και ένας λαός έχει κυριολεκτικά λεηλατηθεί επί δεκαετίες και έχει οδηγηθεί στην χρεοκοπία, τι σημαίνει «δίκαιο» και «άδικο» χρέος όταν η χώρα και ο λαός δεν μπορεί να πληρώσει τίποτε; Εκτός κι όλα αυτά στήνονται για να εξαναγκάσουμε την χώρα και τον λαό της που δεν μπορεί να πληρώσει, να ξεπουληθεί όχι για όλο το χρέος, αλλά μόνο για εκείνο το χρέος που είναι «δίκαιο». Τέτοια περίπτωση είναι και η Ελλάδα. Το δημόσιο χρέος, τουλάχιστον άνω του 90%, είναι συσσωρευμένοι τόκοι πάνω σε κεφαλαιοποιημένους τόκους παλιότερων δανείων. Με άλλα λόγια το χρέος της χώρας έχει δημιουργηθεί κατά κύριο λόγο πληρώνοντας πανωτόκια πάνω σε πανωτόκια. Ακόμη κι αν κάποιος θεωρήσει ότι τα αρχικά δάνεια – που έτσι ή αλλιώς έχουν ξεπληρωθεί δεκάδες φορές έως σήμερα – ήταν «δίκαια», γιατί μια χώρα και ένας λαός να ξεπουλιέται για να πληρώνει πανωτόκια; Αυτό ακριβώς το ζήτημα, που δεν είναι μόνο πρόβλημα της υπερχρεωμένης Ελλάδας, ήρθε να αντιμετωπίσει η πρόταση του ΟΗΕ (Απρίλιος του 2010) που θεωρεί ως «απεχθές χρέος» όχι μόνο εκείνο που είναι προϊόν ύποπτης συναλλαγής, αλλά κάθε χρέος που για να πληρωθεί οδηγεί στην καταστρατήγηση, παραβίαση, ή και κατάργηση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων. Όταν λοιπόν μια χώρα αναγκάζεται να συνθλίψει τη δουλειά και τα εισοδήματα του λαού της, να περικόψει δραστικά δημόσιες και κοινωνικές παροχές και να ξεπουλήσει την περιουσία της και έτσι να θέσει την ασφάλεια, την ευνομία και την ομαλότητά της σε κίνδυνο, προκειμένου να πληρώσει τους δανειστές της, τότε το χρέος της θεωρείται «απεχθές» και οφείλει να αρνηθεί την πληρωμή του. Τάδε έφη ο ειδικός επιτετραμμένος για την μελέτη και αντιμετώπιση του χρέους σε εισήγησή του προς την Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 2010, η οποία κατά πλειοψηφία έγινε αποδεχτή από αυτό το διεθνές σώμα. Και είναι μάλλον περίεργο που όσοι σκίζονται για τον έλεγχο των δανειακών συμβάσεων στην Ελλάδα, δήθεν για να αποκαλύψουν το μέρος του χρέους που είναι «απεχθές», τους διαφεύγει ως δια μαγείας αυτή η σημαντική συμβολή του ΟΗΕ στην έννοια του «απεχθούς χρέους».


Στη θέση λοιπόν του αιτήματος
για διεθνή επιτροπή ελέγχου του δημόσιου χρέους, πρέπει να μπει το βαθιά δημοκρατικό και λαϊκό αίτημα για άνοιγμα όλων των δημόσιων λογαριασμών ώστε να δούμε που και πώς προέκυψαν οι δανειακές ανάγκες του κράτους και προς όφελος τίνος δαπανήθηκαν τα κονδύλια του δημόσιου ταμείου (τακτικά και δανειακά). Μόνο έτσι μπορεί να ελεγχθεί το αλισβερίσι, το πάρε-δώσε κάτω από το τραπέζι, οι ρεμούλες και οι αρπαχτές. Ο έλεγχος αυτός μπορεί να γίνει μόνο όταν οι δημόσιοι λογαριασμοί γίνουν πραγματικά δημόσιοι, δηλαδή προσβάσιμοι και ελέγξιμοι από όλους του πολίτες και όχι μόνο από επιλεγμένους «ειδικούς», υπό την άμεση εποπτεία του κοινοβουλίου. Ενός κοινοβουλίου που δεν θα είναι υποτελές της εκτελεστικής εξουσίας, αλλά αληθινά κυρίαρχο και εργαζόμενο σώμα, όπου τα μέλη του θα έχουν περιορισμένο χρόνο θητείας, θα εκλέγονται και θα λογοδοτούν απευθείας στους εκλογείς τους, οι οποίοι θα έχουν το δικαίωμα να τους ανακαλέσουν ανά πάσα στιγμή διαπιστώσουν ότι δεν επιτελούν το έργο για το οποίο τους έχουν στείλει στο κοινοβούλιο, κοκ. Φυσικά, ύστερα από τον αναγκαίο δημοσιονομικό έλεγχο – με αναδρομική ισχύ – όποιος βρεθεί ότι εμπλέκεται σε διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, πολιτικός, κόμμα ή εταιρεία, τότε θα πρέπει να αντιμετωπίσει τη δικαιοσύνη και να κατασχεθεί η περιουσία του στο σύνολο της ως ελάχιστη αποζημίωση για τις πράξεις του.


Όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, η μια πρόταση περί «διεθνούς επιτροπής ελέγχου του δημόσιου χρέους»
αναθέτει πάλι σε κάποιους άλλους, ειδικούς ή μη, το ζήτημα που πρέπει να λύσει ο ίδιος λαός διεκδικώντας και κατακτώντας επιτέλους τη δημοκρατία σ’ αυτόν τον τόπο. Και δημοκρατία θεμελιώνεται σε δυο βασικές αρχές: την λαϊκή κυριαρχία και την εθνική ανεξαρτησία. Αρχές που είναι αδύνατον να συνυπάρξουν με το επαχθές και απεχθές δημόσιο χρέος της χώρας και το καθεστώς υποδούλωσης και κατοχής που έχουν επιβάλει οι δανειστές, το ΔΝΤ, η ΕΕ και η ΕΚΤ.


Με ειλικρινείς χαιρετισμούς
 
Δημήτρης Καζάκης


ΠΗΓΗ: http://kostasxan.blogspot.com/2011/01/blog-post_180.html
Posted by Κωνσταντίνος on Δευτέρα, Ιανουάριος 17, 2011

Σάββατο 16 Απριλίου 2011

Ευριπίδης Μπίλλης: Τι θα ήταν καλύτερο από πλευράς μόνον οικονομίας;

Ερώτημα:
Τι θα ήταν καλύτερο από πλευράς μόνον οικονομίας;
(αν εξαιρέσουμε δηλαδή την υποδούλωση της χώρας και την μετατροπή της σε προτεκτοράτο με το μνημόνιο του ΓΑΠ)

1. Να γινόταν από την αρχή το κούρεμα του χρέους  και το άνοιγμα του χρόνου αποπληρωμής (σε συμφωνία με τους δανειστές μας και με κατάλληλους χειρισμούς για να μην θιγούν ταμεία κτλ )
2. ή η «ηρωϊκή» προσπάθεια του ΓΑΠ να ανακτήσει «την αξιοπιστία» του  και για να βγεί γρήγορα στις αγορές για δανεικά, όπως μας έλεγε;

Γράφω του και όχι της χώρας γιατί δείχνει να θεωρεί ότι μας έχει όλους εμάς τους «απαταιώνες» Έλληνες στο τσεπάκι του.

Για να απαντηθεί το ερώτημα θα πρέπει να διευκρινιστεί για ποιον ερωτάμε αν θα ήταν καλύτερα;  Για τις αγορές του Πρωθυπουργού μας ή για τον Ελληνικό λαό. Παρατηρώ:

1.  Με τη λύση ΓΑΠ, στην οποία επιμένει σήμερα με «παιδικό» πείσμα ο Πρωθυπουργός, (ίσως για να πείσει τον εαυτόν του, ότι «ήταν η μοναδική λύση»), όπως γνωρίζουμε βούλιαξε η Ελληνική Οικονομίαδημιουργήθηκε τεράστια ύφεση, τεράστια ανεργία, αύξηση τιμών και πληθωρισμός (μας τάζανε ότι ότι με την μείωση μισθών θα πέφτανε οι τιμές των προϊόντων που τα πλείστα είναι εισαγόμενα), δημιουργήθηκε οικονομικό αδιέξοδο των πολιτών που μειώθηκαν οι απολαβές τους όχι όμως και οι υποχρεώσεις τους και άρχισαν να κατάσχονται οι περιουσίες τους (και λόγω της ανεργίας), συνεχώς μειώνονται τα έσοδα του κράτους και η δυστυχία απλώθηκε σε όλη τη χώρα. 

2.  Το «κέρδος» ήταν μόνον για τις αγορές που θα πάρουν αμέσως 110 δις ευρώ του δανείου της τρόϊκας που «υπερήφανα» μας έλεγε ο ΓΑΠ ότι θα εξοφλούσε «αμ έπος αμ έργον» και θα έβγαινε στις αγορές.  Φαίνεται βέβαια ότι από την αρχή οι αγορές είχαν άλλην γνώμη και τα δάνεια από τις αγορές θα μείνουν στα όνειρα του ΓΑΠ.  Δεν είναι δα και τόσον «χαζές» οι αγορές για να δανείσουν μια χώρα εκεί που τη κατάντησαν.

3.  Με την πορεία που ακολουθεί θα «ιδιωτικοποιήσει» την κρατική περιουσία υποτιμημένη όπως είναι, για μια «δεκάρα».
Μας είπε επίσης ότι το έκανε για να «σώσει» τις τράπεζες μας. Ουσιαστικά όμως ο δρόμος που διάλεξε χαντάκωσε και τις Ελληνικές τράπεζες γιατί και αυτές παρουσιάζουν την εικόνα της Ελληνικής οικονομίας, όπως την κατάντησε. Η μετοχή της ΕΤΕ που είχε φτάσει τα 35 ευρώ σήμερα στοιχίζει μόνον 5,5 ευρώ και είναι όριμο φρούτο για «αξιοποίηση».
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν οι μετοχές του ΟΤΕ κτλ, πράγμα που προφανώς ήταν ο στόχος  «των αγορών» ώστε να «αξιοποιηθούν» εύκολα.

4.  Εν ολίγοις, με τη λύση του ΓΑΠ όλα θα «αξιοποιηθούν», θα «ιδιωτικοποιηθούν» τουτέστιν θα ξεπουληθούν.

Όμως και πάλιν, δεν σώζεται η χώρα με τα 50 ή 100 δις τζάμπα ξεπουλήματος γιατί ήδη η χώρα μας χρωστα $400 δις δολλάρια, πολύ περισσότερα από ότι χρώσταγε όταν ανέλαβε ο ΓΑΠ.
<http://www.economist.com/content/global_debt_clock>

5.  Στην τελευταία δ/νση μπορείτε μπορείτε να βρείτε ότι χώρες ως , η Ιταλία, το Βέλγιο, ακόμα και η Γαλλία, είναι σε ίδια αν όχι σε χειρότερη θέση από την χώρα μας (αν λάβουμε υπ όψη και το μέγεθος  του χρέους τους).
Εκεί όμως δεν διανοήθηκαν οι αρχηγοί των κρατών να αποδεχθούν μέτρα ως αυτά του ΓΑΠ και να καταστρεψουν τις οικονομίες τους.

Εν ολίγοις, κανείς δεν βλέπει φώς με τη λύση ΓΑΠ εκτός από την επερχόμενη με μεγάλη καθυστέρηση αναδιάρθρωση και επιμήκυνση της εξόφλησης του χρέους.

Αργά όμως, γιατί για να πάρουν οι αγορές άμεσα 110 δις καταστράφηκε η οικονομία της χώρας με στόχο των αγορών το ξεπούλημα της.

6.  Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να αντιληφθεί κανείς πώς θα ήταν η χώρα αν ακολουθούσε από την αρχή τη λύση που συνέφερε τον Ελληνισμό και όχι τις αγορές.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι για να είναι κανείς Έλληνας πρέπει να αισθάνεται Έλληνας και να μην βλέπει ψυχρά τον λαό του ούτε να τον διασύρει διεθνώς ως απαταιώνα.  Αυτός που το έκανε προφανώς δεν αισθάνεται Έλληνας.

7.  Μάθαμε ακόμα ότι ο Πρωθυπουργός, σύμφωνα με τις αρχές που ακολουθεί, σιγά σιγά η βήμα βήμα (ή step by step στην αγαπημένη του γλώσσα), δεν θα ανακοινώσει αμέσως όλες τις «αξιοποιήσεις» για να μην μας τρομάξει ή για να εμπεδώσουμε τι συμβαίνει.  Όπως είπε και ο Noam Chomsky:

«Για να γίνουν αποδεκτά  τα διάφορα απαράδεκτα μέτρα, αρκεί η σταδιακή εφαρμογή τους, λίγο λίγο, επί συναπτά έτη.  Κατά αυτόν τον τρόπο επιβλήθηκαν τις δεκαετίες του ΄80 και ΄90 οι δραστικά νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες (νεοφιλελευθερισμός): ανύπαρκτο κράτος, ιδιωτικοποιήσεις, ανασφάλεια, ελαστικότητα, μαζική ανεργία, μισθοί που δεν εξασφαλίζουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα, τόσες αλλαγές που θα είχαν προκαλέσει επανάσταση αν είχαν εφαρμοστεί μονομιάς.»

Και ο θεός πλέον σώζει την Ελλάδα.

Ευριπίδης Μπίλλης
Τ. Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ

Κυριακή 10 Απριλίου 2011

«Η ΕΕ δεν πιστεύει στην Ελλάδα»

«Η ΕΕ δεν πιστεύει στην Ελλάδα»


Στροφή 180 μοιρών της ευρωζώνης στο θέμα της αντιμετώπισης του ελληνικού χρέους διαπιστώνει η γερμανική έκδοση των Financial Times. Η ευρωζώνη βλέπει αναδιάρθρωση και ο Παπακωνσταντίνου το σκέφτεται, γράφει η εφημέριδα



Στην ηλεκτρονική της έκδοση η εφημερίδα επικαλείται εκπροσώπους πολλών κυβερνήσεων, οι οποίοι επιβεβαιώνουν ότι δεν αποκλείεται πλέον μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Ο λόγος για τον οποίο συντελείται αυτή η αλλαγή στάσης στις χώρες της ευρωζώνης είναι ότι αμφισβητείται όλο και περισσότερο η ικανότητα της Ελλάδας να επιστρέψει εντός του 2012 στις αγορές προκειμένου να αναχρηματοδοτήσει ένα μέρος του χρέους της, γράφει η εφημερίδα.
Οι Financial Times προσθέτουν ότι στην περίπτωση αυτή θα ήταν πολύ υψηλές οι δανειακές ανάγκες του ελληνικού κράτους τις οποίες θα έπρεπε να καλύψουν χώρες της ευρωζώνης. Ενδεχόμενη παράταση και αύξηση του πακέτου διάσωσης της Ελλάδας είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί και να εξηγηθεί πολιτικά στις χώρες της ευρωζώνης. «Θα πρέπει να ληφθούν οι δέουσες αποφάσεις», φέρεται να δηλώνει στην εφημερίδα αξιωματούχος υπουργείου Οικονομικών μεγάλης χώρας-μέλους της ευρωζώνης. «Θα πρέπει να έχουμε για την περίπτωση αυτή ένα σχέδιο στην τσέπη», φέρεται να δηλώνει στην εφημερίδα σύμβουλος πρωθυπουργού χώρας της ΕΕ που δεν κατονομάζεται.

Ο Παπακωνσταντίνου το σκέφτεται


Η γερμανική οικονομική εφημερίδα αναφέρει ότι ενδεχόμενη αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα έπληττε και άλλες προβληματικές χώρες. Στις αγορές θα άρχιζαν οι εικασίες για το εάν θα προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση και η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, ενώ θα αυξανόταν το καπέλο επικινδυνότητας επί των ομολόγων τους. «Τα προβλήματα των τριών αυτών χωρών είναι αλληλένδετα. Το ζητούμενο είναι να κόψουμε τον γόρδιο δεσμό», υποστηρίζεται στην ευρωζώνη.
Στη συνέχεια το δημοσίευμα αναφέρεται στις ενστάσεις που διατυπώνει στο ενδεχόμενο ενός Haircut επί των ελληνικών ομολόγων το στέλεχος του ασφαλιστικού ομίλου Generali Τόρστεν Ούτεχτ. Υπογραμμίζονται επίσης οι κίνδυνοι που συνεπάγεται ενδεχόμενη αναδιάρθρωση του χρέους, με δεδομένο ότι δεν προβλέπεται σχετική διαδικασία από την ΕΕ.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης ο ισχυρισμός της εφημερίδας που θέλει τον έλληνα υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου να είναι διατεθειμένος να σκεφτεί το ενδεχόμενο μιας αναδιάρθρωσης παρά τις διαψεύσεις της κυβέρνησης, της ΕΕ και του ΔΝΤ.
Σταμάτης Ασημένιος, FTD
Υπεύθ. Σύνταξης: Βιβή Παπαναγιώτου

Περισσότεροι τίτλοι ειδήσεων

DW-WORLD.DE

Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

Γενς Μπάστιαν: Πολλά και κρίσιμα τα αναπάντητα ερωτήματα για την Ελλάδα

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,14949224,00.html

Οικονομία | 28.03.2011

Ο γερμανός οικονομολόγος επισημαίνει ότι μεταξύ των θεμάτων που έμειναν ανοιχτά στις Βρυξέλλες είναι και οι όροι δανεισμού για την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Το πακέτο διάσωσης των προβληματικών χωρών της ευρωζώνης είναι έτοιμο. Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις, αντιπαραθέσεις και συμβιβασμούς, οι Ευρωπαίοι έφτιαξαν το πλαίσιο κανόνων για τη σταθερότητα του κοινού τους νομίσματος. Περικοπές, λιτότητα και άλλα επώδυνα για τους πολίτες μέτρα θεσμοθετούνται πλέον ως φάρμακο για την «αρρώστια» των χωρών που «ζουν πάνω από τις δυνατότητές τους». Εμπεριέχει όμως και σημαντικά μέτρα για τη διάσωση των προβληματικών χωρών. Έχει βάθος και προβλέψεις για τους δυνητικούς κινδύνους.

Το πακέτο δεν συνιστά τη λύση του αινίγματος

Το συνολικό πακέτο για τη σταθερότητα του ευρώ ήταν στο επίκεντρο του συμποσίου που διοργάνωσε στο Λόκουμ της Κάτω Σαξονίας το Σαββατοκύριακο
η Ευαγγελική Ακαδημία. Μεταξύ των εισηγητών ήταν και ο γερμανός οικονομολόγος Γενς Μπάστιαν, ερευνητής στο Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ). Πώς αξιολογεί το αποτέλεσμα της συνόδου «Τα μέτρα που αποφασίστηκαν στη σύνοδο αποτελούν βήμα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά είναι μόνο ένα μικρό βήμα και δεν συνιστά τη λύση του αινίγματος», λέει ο γερμανός οικονομολόγος και προσθέτει: Το πακέτο «δεν ανταποκρίνεται στο ζητούμενο μιας περιεκτικής βελτίωσης. Πολλά ζητήματα έμειναν ανοιχτά και θα πρέπει να τα επεξεργασθούν αργότερα στις λεπτομέρειές τους οι Ευρωπαίοι. Και αυτό γιατί στη Γερμανία και τη Φιλανδία επίκεινται εκλογές και οι κυβερνήσεις των χωρών αυτών δεν είναι ακόμη σε θέση να προχωρήσουν σε συμβιβασμούς».
Ο γερμανός οικονομολόγος, που ζει και εργάζεται εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα, διευκρινίζει ότι μεταξύ των μεγάλων θεμάτων που έμειναν ανοιχτά στις Βρυξέλλες είναι το επιτόκιο δανεισμού της Ιρλανδίας και οι όροι ενδεχόμενης ένταξης της Πορτογαλίας στον μηχανισμό διάσωσης.
Θα αναλάβει νέες υποχρεώσεις η Αθήνα ή όχι

Όμως και για την Ελλάδα δεν έχουν κλείσει όλα τα θέματα. «Και η Ελλάδα, παρά τις επί μέρους επιτυχίες που σημείωσε, όπως είναι η μείωση του επιτοκίου δανεισμού και η επιμήκυνση αποπληρωμής του χρέους της, εξακολουθεί να μην γνωρίζει πως θα διαμορφωθούν από την ΕΕ και την ΕΚΤ οι όροι δανεισμού τα επόμενα χρόνια. Θα υπάρχουν νέα μέτρα αν διαφανεί ότι η λύση του ελληνικού προβλήματος αργεί να φανεί; Θα αναλάβει νέες υποχρεώσεις η Αθήνα ή όχι. Πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο αύξησης του επιτοκίου δανεισμού αργότερα, δεδομένου ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται με μια λογική τιμωρίας. Πώς θα αντιδράσει η Ευρώπη εάν η Ελλάδα δεν καταφέρει να τηρήσει κάποια από τις υποχρεώσεις της; Θα αυξηθούν τα επιτόκια; Θα της στερήσουν κάποια από τις δόσεις της βοήθειας; Θα αρχίσουν πάλι να συζητούν για το ενδεχόμενο αποβολής της Ελλάδας από την ευρωζώνη; Οι ασάφειες είναι πολλές και δεν θα υπέγραφα ότι η δόθηκε λύση στο πρόβλημα και ότι η Ελλάδα έχει σωθεί», υποστηρίζει ο γερμανός ερευνητής.

Να πεισθούν οι Γερμανοί επενδυτές να επανεξετάσουν τη στάση τους έναντι της Ελλάδας
#b#Πέραν όμως του πλαισίου σταθερότητας, το στοίχημα για την Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει η ανάπτυξη της οικονομίας της. Και για αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικές οι επενδύσεις από το εξωτερικό, επισημαίνει ο Γενς Μπάστιαν και διευκρινίζει: «Και στο πεδίο της προσέλκυσης επενδύσεων θα πρέπει η Ελλάδα να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Οι επενδύσεις αντικατοπτρίζουν την εικόνα που παρουσιάζει μια χώρα προς τα έξω. Όμως, οι επενδυτές πρέπει συχνά να αντιμετωπίζονται ευνοϊκά, να τους προσφέρονται ελκυστικοί επενδυτικοί όροι και κίνητρα. Αυτό είναι υποχρέωση της Ελλάδας, αλλά απαιτείται επίσης μια δημιουργική ευρωπαϊκή αντιμετώπιση. Σε διμερές επίπεδο είναι ζητούμενο μια πολιτική προσέλκυσης επενδύσεων. Εδώ θα μπορούσε η Ελλάδα σε συνεργασία με την Γερμανική Τράπεζα Ανασυγκρότησης, KfW, ή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να προσφέρουν επενδυτικά κίνητρα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Θα πρέπει να διευθετηθούν με τέτοιο τρόπο οι συγχρηματοδοτήσεις έτσι ώστε τα επιτόκια να κινούνται σε λογικά επίπεδα, ο χρόνος αποπληρωμής να είναι αρκετός. Στόχος είναι να πεισθούν οι Γερμανοί επενδυτές να επανεξετάσουν τη στάση τους έναντι της Ελλάδας», υπογραμμίζει ο Γενς Μπάστιαν.
Σταμάτης Ασημένιος
Υπεύθ. Σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης

Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ - ΣΠΙΘΑ ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ

ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ - ΣΠΙΘΑ ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ

Τόρστεν Βίντελς: Ελληνικό Χρέος

 Δεν έχουμε ούτε εγγυήσεις αλλά ούτε default για το ελληνικό χρέος

ΠΗΓΗ : http://www.dw-world.de/popups/popup_lupe/0,,14946187,00.html
Chefvolkswirt der NORD/LB, Tagung in Loccum (Niedersachsen) zu Griechenlandkrise, 26.03.11, Foto: Stamatis Assimenios DW/griechisch

Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι, όπου θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για την αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους υποστηρίζει ο ο Τόρστεν Βίντελς, επικεφαλής οικονομολόγος της γερμανικής τράπεζας Nord/LB



 «Η Ελλάδα και τα διδάγματα από την κρίση» ήταν ο τίτλος του τριήμερου συμποσίου που διοργάνωσε στο Loccum της Κάτω Σαξωνίας η Ευαγγελική Ακαδημία. Εκπρόσωποι του πολιτικού κόσμου, των τραπεζών, της οικονομίας, των συνδικάτων, της Κομισιόν, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και άλλων οργανισμών κατέθεσαν τις απόψεις τους καλούμενοι να απαντήσουν στο ερώτημα τι θα πρέπει να γίνει για την υπέρβαση της κρίσης χρέους που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.

«Κρίση χρέους στην ευρωζώνη. Η κατάσταση των υπερχρεωμένων χωρών και οι πιστωτές τους» ήταν ο τίτλος της εισήγησης του Τόρστεν Βίντελς. Ο επικεφαλής οικονομολόγος της τράπεζας Nord/LB προέβη στην ανάλυση της κατάστασης από την οπτική γωνία των πιστωτών και κατέθεσε τις εκτιμήσεις του για την πορεία του ελληνικού δημοσίου χρέους.

Θα πρέπει να δοθεί χρόνος στην Ελλάδα

Ο κ. Βίντελς παραδέχθηκε ότι από την εισαγωγή ακόμη του ευρώ είχαν εκφραστεί αμφιβολίες για την αξιοπιστία των ελληνικών στατιστικών στοιχείων που αφορούσαν στο δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. «Το σοκ έγινε ακόμη μεγαλύτερο όταν το σπιράλ των επιτοκίων άρχισε να εκτοξεύεται στα ύψη, καθώς κανείς δεν γνώριζε εάν η Ελλάδα μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Αυτές οι αμφιβολίες, οι οποίες κοστίζουν ακριβά σε μια τράπεζα σε περίπτωση που ο οφειλέτης δεν μπορεί να ανταποκριθεί, δεν αναχαιτίστηκαν με σύνεση από τους πολιτικούς», επισημαίνει ο γερμανός οικονομολόγος.

Ο Τόρστεν Βίντελς τονίζει ότι τα διαρθρωτικά προβλήματα της Ελλάδας ήταν γνωστά. Γνωστό ήταν επίσης το πρόβλημα της διαφθοράς και του νεποτισμού. Ο ίδιος ερμήνευσε την εκλογή Παπανδρέου ως ένδειξη για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Θα έπρεπε να δοθεί χρόνος στην Ελλάδα και παράλληλα να ενταθούν οι πιέσεις προς την κυβέρνηση ώστε αυτή να προχωρήσει σε βαθιές τομές, υποστηρίζει και προσθέτει: «Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει σε διάστημα δύο ή τριών ετών. Είναι μια διαδικασία που πρέπει να ξεκινήσει και η οποία πρέπει να συνοδεύεται με ελέγχους και πιέσεις και η οποία σίγουρα θα διαρκέσει 10 με 20 χρόνια».

Η Ελλάδα θα αναχρηματοδοτεί το χρέος της μέσω της ΕΕ
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Nord/LB χαρακτηρίζει κρίσιμη την παρούσα φάση για την εξέλιξη του ελληνικού χρέους. Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι, όπου θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις. Η ΕΕ θα πρέπει να αποκλείσει ότι θα υπάρξει μείωση της αξίας των ελληνικών ομολόγων ή θα πρέπει να έλθει αυτή η μείωση. «Υπάρχουν μόνο αυτές οι δύο δυνατότητες. Οι πολιτικοί στην Ευρώπη θα πουν ότι δεν υπάρχει κίνδυνος haircut των ελληνικών ομολόγων ή θα υπάρξει αυτή η έκπτωση, η οποία και θα σηματοδοτούσε μια νέα αρχή, καθώς η Ελλάδα θα είχε μικρότερα χρέη. Στην παρούσα φάση οι πολιτικοί υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να συμμετάσχουν ιδιώτες πιστωτές στο κόστος και από την άλλη πλευρά η ελληνική κυβέρνηση τονίζει ότι δεν θα υπάρξει αναδιάρθρωση του χρέους. Δεν έχουμε δηλαδή ούτε εγγυήσεις αλλά ούτε default. Και όσο δεν δίνεται λύση σε αυτό το πρόβλημα θα πρέπει η Ελλάδα να αναχρηματοδοτεί το χρέος της μέσω της ΕΕ», παρατηρεί.

Η ελληνική οικονομία θα πρέπει να γίνει εξωστρεφής
Στο μεταξύ θα πρέπει η Ελλάδα να ακολουθεί μια επώδυνη πολιτική με περικοπές, με υψηλή φορολογία και με μείωση μισθών και συντάξεων, εξηγεί ο κ. Βίντελς. Ο γερμανός οικονομολόγος γνωρίζει ότι στην παρούσα μεταβατική φάση και παρά τα μέτρα το ποσοστό του χρέους επί του ΑΕΠ θα αυξάνεται. Και αυτό θα αλλάξει μόνο όταν η ελληνική οικονομία γίνει εξωστρεφής. «Είμαστε σε μια φάση που θα κριθούν πολλά από τις εξαγωγές και το ερώτημα που τίθεται είναι εάν η διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας επιτρέπει την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, έτσι ώστε να έλθουν από το εξωτερικό οι πόροι που απαιτούνται για την προσαρμογή της Ελλάδας. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα των ασιατικών χωρών στη δεκαετία του 90 και να στηριχθεί στις εξαγωγές της. Είναι αναγκαία η αναβάθμιση των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας, όπως του τουρισμού και της ναυτιλίας για να βγει η Ελλάδα από την κρίση», τονίζει ο κ. Βίντελς.

Η επιστροφή στη δραχμή δεν είναι καλή ιδέα

Αναφερόμενος στις παροτρύνσεις κάποιων οικονομολόγων προς την ελληνική κυβέρνηση να εγκαταλείψει τη ζώνη του ευρώ και να επιστρέψει στη δραχμή, προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας ο Τόρστεν Βίντελς υπογραμμίζει: «Δεν είναι καλή ιδέα. Πρόκειται για μια πρόταση θεωρητικών οικονομολόγων. Εγώ σκέφτομαι πάντα τους πελάτες μου και σκέφτομαι ότι εάν τους ρωτήσω εάν θα ήθελαν να ανταλλάξουν το σκληρό ευρώ με κάποιο μαλακό νόμισμα, όπως η δραχμή, η απάντησή τους θα ήταν αρνητική. Και αυτό θα έκαναν όλοι οι έχοντες κεφάλαια».
Με λίγα λόγια «θα είχαμε τεραστίων διαστάσεων φυγή κεφαλαίων από την Ελλάδα, κάτι που θα έφερνε την Ελλάδα 10 με 20 χρόνια πίσω. Η κυβέρνηση λοιπόν θα πρέπει να πει ότι με το ευρώ έχουμε ένα πρόβλημα προσαρμογής, το οποίο όμως θα είχαμε και χωρίς το ευρώ. Μια τέτοιου είδους υποτίμηση θα έφερνε την Ελλάδα σε προ δεκαετίας ή εικοσαετίας επίπεδα», τονίζει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Nord/LB.

Τέλος, ο Τόρστεν Βίντελς παραδέχεται ότι στην παρούσα φάση και μετά τις πολιτικές εξελίξεις στην Πορτογαλία δεν θα συμβούλευε τους πελάτες του να αγοράσουν πορτογαλικά κρατικά ομόλογα.


Σταμάτης Ασημένιος

Υπεύθ. Σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης
---
DW-Grafik: Per Sander
2011_02_22_drachme_euro.psd
German Chancellor Angela Merkel, center right, speaks with French President Nicolas Sarkozy, fifth right, during a round table meeting at an EU Summit in Brussels on Friday, March 11, 2011. European Union nations are putting French President Nicolas Sarkozy under pressure even before his arrival at Friday's EU summit, complaining he was out of line to give a Libyan opposition group diplomatic recognition before any joint action could be discussed. Standing left is European Commission President Jose Manuel Barroso, and second left is Greek Prime Minister George Papandreou. (Foto:Virginia Mayo/AP/dapd)
Bundeskanzlerin Angela Merkel (CDU) spricht am Dienstag (22.02.11) im Bundeskanzleramt in Berlin waehrend eines gemeinsamen Pressestatements neben Griechenlands Ministerpraesidenten Giorgos Papandreou. Merkel empfing Papandreou zu einem bilateralen Gespraech. Foto: Patrick Sinkel/dapd
Tagung in Loccum (Niedersachsen) zu Griechenlandkrise, 25-27.03.2011, Foto: Stamatis Assimenios DW/griechisch, Auf dem Foto einige Teilnehmer

Κυριακή 20 Μαρτίου 2011

Μελετόπουλος Μελέτης- ΓΙΓΑΝΤΟΜΑΧΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΒΙΑΘΑΝ



ΓΙΓΑΝΤΟΜΑΧΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΒΙΑΘΑΝ

Αναρτήθηκε από τον/την ΛΑΚΕΔΑΙΜΩΝ στο 19/03/2011
Quantcast

Γράφει  : ο Μελέτης Η. Μελετόπουλος *
                            
    Η πυρηνική τραγωδία στην Ιαπωνία οδηγεί άμεσα σε αναθεώρηση ή και αναστολή της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, υπό την πίεση της τρομοκρατημένης κοινής γνώμης. Η απελευθερωμένη ραδιενέργεια είναι ένας αόρατος δολοφόνος χωρίς σύνορα.
    Ο πολιτισμός επιστρέφει λοιπόν προσώρας στο πετρέλαιο και κυρίως στο φυσικό αέριο. Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας δεν έχουν ακόμα επαρκώς αναπτυχθεί ώστε να υποκαταστήσουν τις συμβατικές (και ρυπογόνες) . Η δε ανάπτυξή τους απαιτεί ακόμα χρόνο.
    Υπ’αυτές τις συνθήκες, τα τεράστια (σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις) κοιτάσματα που βρίσκονται στην ζώνη νότιο Ιόνιο Πέλαγος-βόρειο Λιβυκό Πέλαγος- Καστελλόριζο-Κύπρος- ακτές Μέσης Ανατολής καθίστανται επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος και ανταγωνισμού μεταξύ των μεγάλων και των μικρότερων περιφερειακών δυνάμεων.
   Η Δύση, δηλαδή οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ο επίδοξος νομέας των κοιτασμάτων. Αλλά η πρόσβαση στα ενεργειακά κοιτάσματα περνάει από τα κράτη της περιοχής που ελέγχουν νομίμως τον χώρο(Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, Υφαλοκρηπίδα), δηλαδή την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ, οριακά δε την Συρία, την Αίγυπτο και την Λιβύη. Επομένως προαπαιτούνται συμμαχίες και συμφωνίες διανομής μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών: οι μεγάλες δυνάμεις θα προσφέρουν την τεχνογνωσία και την γεωστρατηγική κάλυψη, οι εγχώριες δυνάμεις τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα εξόρυξης.
    Ήδη στην περιοχή έχει διαμορφωθεί άξονας Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ (με γεωστρατηγική προέκταση το ημιανεξάρτητο Κουρδιστάν και την Αρμενία). Ο άξονας έχει δύο σκέλη:πολιτικο στρατιωτική συμμαχία και συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων. Αυτός ο άξονας είναι η αιχμή του δόρατος του δυτικού κόσμου στην πετρελαιοφόρο ζώνη. 
    Η Τουρκία στερείται προσβάσεων στις επίμαχες ενεργειοφόρες περιοχές και αισθάνεται περιεσφιγμένη γεωστρατηγικά και γεωοικονομικά, ενώ διαβλέπει την προοπτική της περιθωριοποίησής της δίπλα στον ανερχόμενο ενεργειακό άξονα.
    Αλλά η δυσχερής θέση της Τουρκίας αποτελεί προϊόν δικής της αποκλειστικά επιλογής. Αυτο-αποκλείστηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, επιδεικνύοντας αδιαλλαξία στους γεωπολιτικούς όρους που ετέθησαν για την εισδοχή της. Αρνήθηκε να ομαλοποιήσει τις σχέσεις της με την Ελλάδα (μη άρση του casus beli) και την Κύπρο (όπου παραμένει ως κατοχική δύναμη). Το κυριώτερο, συγκρούσθηκε με το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, υποστηρίζοντας το Ιράν και  εμφανιζόμενη ως ηγέτις των Μουσουλμάνων της Ευρώπης αλλά και της Μέσης Ανατολής. Το αποτέλεσμα ήταν τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωκοινοβούλιο,συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών) να θέσουν στις αρχές του χρόνου ανυπέρβλητα εμπόδια στην συνέχιση της ενταξιακής διαδικασίας.
    Η Τουρκία επιδιώκει να συμμετάσχει στην διανομή των κοιτασμάτων, παρακάμπτοντας και αποκλείοντας την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ, ως απευθείας συνομιλητής της Δύσης ή και ως αντίπαλος της Δύσης. Θέλει να σύρει την Δύση σε διαπραγμάτευση, εκβιάζοντάς την, με «αντίποινα» μία ειδική σχέση Τουρκίας-Ρωσσίας ή Τουρκίας-Ιράν ή και συσπειρώνοντας την Μέση Ανατολή εναντίον της Δύσης. Απειλεί επίσης, ευθέως και ρητώς (βλ. πρόσφατες δηλώσεις Ραούφ Ντενκτάς), με γεωστρατηγική αποσταθεροποίηση στην Ανατολική Μεσόγειο, στην περίπτωση που προχωρήσουν οι διαδικασίες αξιοποίησης των κοιτασμάτων από τις δυτικές εταιρείες που ήδη έχουν υπογράψει συμβόλαια με την Κύπρο και το Ισραήλ. Αξιοποιεί το πλαίσιο της «σύγκρουσης των πολιτισμών»,για να δημιουργήσει ιδεολογικό επικάλυμμα. Ασφαλώς θα αναζητήσει συμμάχους στον χώρο της Μέσης Ανατολής, επικαλούμενη τον κοινό αραβομουσουλμανικό παρονομαστή. Επίσης είναι βέβαιο ότι θα επιχειρήσει να εκμεταλλευθεί πολιτικά και διπλωματικά την σαρωτική ανατροπή των αραβικών καθεστώτων της βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. 
    Η Τουρκία ενδεχομένως θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή στο ενεργειακό «κλαμπ» που διαμορφώνεται στην Ανατολική Μεσόγειο, εάν αναθεωρούσε την συγκρουσιακή της σχέση με το Ισραήλ. Αυτή η σύγκρουση αποτελεί όμως την βασική συνθήκη για την ανάδειξή της σε περιφερειακή μουσουλμανική δύναμη, όπως προβλέπει το όραμα  Νταβούτογλου.
    Επίσης η Τουρκία θα έπρεπε να αναγνωρίσει την Κύπρο, να παραδώσει την Αμμόχωστο και να αποσύρει τα στρατεύματά της από το βόρειο τμήμα, το οποίο θα καθίστατο μέρος μίας χαλαρής συνομοσπονδίας με την ελεύθερη Κύπρο, που όμως θα μετείχε στην νομή του ενεργειακού πλούτου. Αυτό θα οδηγούσε βεβαίως στην γεωστρατηγική αποδύναμωσή της, τουλάχιστον όπως το εννοούν οι ιθύνοντες του τουρκικού γεωστρατηγικού δόγματος.
    Τέλος θα έπρεπε να άρει το casus beli έναντι της Ελλάδος, να παύσει αμέσως κάθε αμφισβήτηση της Ελληνικής εθνικής κυριαρχίας και τις σχετικές παραβιάσεις, παραβάσεις, υπερπτήσεις, «αβλαβείς διελεύσεις» και λοιπές προκλήσεις, όπως και την ανάμειξή της στην Δυτική Θράκη. Επίσης θα έπρεπε να αναγνωρίσει την οικουμενικότητα του Πατριαρχείου και να επιτρέψει την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Δηλαδή θα έπρεπε να εγκαταλείψει την εξωτερική της πολιτική των τελευταίων τριάντα χρόνων και να αποποιηθεί των ηγεμονικών νεο-οθωμανικών φιλοδοξιών της.
    Αυτές οι πραγματικά ριζοσπαστικές κινήσεις θα της επέτρεπαν όμως να εισπράξει τεράστια έσοδα από την συμμετοχή της στα ενεργειακά κονσόρτσιουμ που διαμορφώνονται ήδη. 
  Μία άλλη κοινωνία, χωρίς ψυχοπαθολογικές εμμονές, στρατοκρατική λογική και γεωπολιτικές ανασφάλειες, οργανωμένη στην βάση του ορθού λόγου και της επιδίωξης της ειρηνικής ανάπτυξης και καλής γειτονίας, ενδεχομένως θα επέλεγε ένα τέτοιο σενάριο.
    Αλλά η Τουρκία, μία χώρα με εμφανή σύνδρομα ανωτερότητας, δεν αντέχει την λογική της διαπραγμάτευσης επί ίσοις όροις. Οι αυτοκρατορικές της αναμνήσεις και οι ηγεμονικές της ψευδαισθήσεις  την ωθούν να υπαγορεύει τους όρους της ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εξόρυξη φυσικού αερίου ή πετρελαίου σε χώρο που διεκδικεί έστω και χωρίς νομικά επιχειρήματα είναι κόκκινη γραμμή της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Οι αντιδράσεις της επομένως θα κινηθούν από το επίπεδο των διπλωματικών πιέσεων, διλημμάτων και απειλών έως και πιθανά κλιμακούμενα θερμά επεισόδια. Φυσικά, η αντιπαράθεση της Τουρκίας με την Δύση και το Ισραήλ θα έχει τεράστιο κόστος γι’αυτήν.
    Η έκβαση της διελκυστίνδας αυτής θα είναι κρίσιμη, το διακύβευμα είναι τεράστιο, και ο έλεγχος των κοιτασμάτων θα διαμορφώσει την παγκόσμια ενεργειακή άρα και γεωστρατηγική ισορροπία. 

*O Μελέτης Η. Μελετόπουλος  είναι  Διδάκτωρ Οικο νομικών και Κοινωνικών  Επιστημών Πανεπιστημίου Γενεύης