Πέμπτη 16 Ιουνίου 2011

Θεώρηση του Μνημονίου- Ομάδα νομικής υποστήριξης της Πλατείας Συντάγματος





ΜΝΗΜΟΝΙΟ- ΣΥΜΒΑΣΗ ΔΑΝΕΙΑΚΗΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗΣ
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗ

Θεμέλιο του πολιτεύματός μας είναι η λαϊκή κυριαρχία. (Άρθ. 1 παρ. 2 Συντάγματος)  Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το Λαό, και υπάρχουν υπέρ αυτού (Άρθ.1 παρ. 3Σ).
Βρισκόμαστε στους δρόμους και τις πλατείες αγανακτισμένοι,γιατί παραβιάζεται το Σύνταγμά μας, ο θεμελιώδης καταστατικός χάρτης των δικαιωμάτων μας και νιώθουμε ότι είναι χρέος μας και ανάγκη να το υπερασπιστούμε. Η τήρηση του Συντάγματος  επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, που δικαιούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία. (άρθ. 120 παρ.2 και  4).). «Η ουσία του Δικαίου είναι η αντίσταση κατά του αδίκου» (ΑrturKaufmann, ΠΧ ΛΒ σελ.705)
Από τις αρχές του 2010 η Ελλάδα αντιμετώπιζε πρόβλημα δανειοδότησης από τις διεθνείς αγορές. Οι δανειακές ανάγκες της χώρας μας για το 2010 ήταν 53 δις ευρώ. Στις 25-1-2010, ενώ οι αγορές προσέφεραν 25 δις ευρώ με επιτόκιο 6,2%, το οικονομικό επιτελείο δανείστηκε μόνο 8 δις ευρώ για πέντε έτη (Ελευθεροτυπία, 26-1-2010). Η Ελλάδα θα μπορούσε ήδη μέχρι 31-3-2010 να είχε δανειστεί άνετα από τις διεθνείς αγορές τουλάχιστον ποσό 53,4 δις ευρώ με μέσο επιτόκιο περί το 6,2%, χωρίς να έχει παραιτηθεί από την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας σε σημαντικούς τομείς και χωρίς να έχει μετατραπεί σε οικονομικό προτεκτοράτο του ΔΝΤ και της Ευρωζώνης υπό το έλεγχο της Τρόικας (Επ. Μαριάς, Νομικό Βήμα, 2010, σελ. 2212).
Η ψήφιση του Ν.3845/2010 (περί Μνημονίου), η υπογραφή της Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης (η οποία συντάχθηκε από την δικηγορική εταιρία «SlaughterandMay» με έδρα το Λονδίνο) η έκδοση της απόφασης 2010/320 του Συμβουλίου Υπουργών της ΕΕ (με την οποία ειδοποιήθηκε η Ελλάδα να λάβει μέτρα για την μείωση του ελλείμματος που κρίθηκε υπερβολικό), αλλά και η εφαρμογή τους πραγματοποιούνται κατά παράβαση βασικών διατάξεων του Συντάγματος, της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου αλλά και του Κοινοτικού Δικαίου.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ:
1. -Έχουν εκχωρηθεί στην πράξη η άσκηση και ο έλεγχος της πολιτικής σε όργανο (Τρόικα= Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) το οποίο δεν προβλέπεται ούτε θεσμοθετείται από καμία διάταξη νόμου.(εθνική, κοινοτική ή διεθνή).
2. Οι μειώσεις μισθών και συντάξεων έρχονται σε ευθεία αντίθεση με το Σύνταγμα (άρθ. 17), το Άρθ. 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου  και τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθ.17) που προστατεύουν μια σειρά περιουσιακών δικαιωμάτων του προσώπου όπως δικαιώματα μισθών, συντάξεων, επιδομάτων και κάθε άλλης μορφής αποδοχών εργαζομένων ή δικαιούχων κοινωνικής ασφάλισης, είτε περιοδικών, είτε κατά δόσεις ή εφάπαξ, αλλά και το άρθρο 25 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου.
3.Οι ρυθμίσεις του Μνημονίου αφορούν και ζητήματα φορολογίας εισοδήματος, κοινωνικής ασφάλισης, εισοδηματικής πολιτικής για τα οποία η Ε.Ε. δεν έχει ούτε αποκλειστική, ούτε συντρέχουσα αρμοδιότητα (άρθρα 2,3 Σ.Λ.Ε.Ε). Συνεπώς η απόφαση 2010/320 του Συμβουλίου έχει ληφθεί κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων. Οι πιο εξοργιστικές όμως ρυθμίσεις περιέχονται στην Δανειακή Σύμβαση:
Η αναγκαστική εκτέλεση απαγορεύεται γιατί είναι ευθεία παρέμβαση στα εσωτερικά κυρίαρχου κράτους από άλλα (άρθρο 2.7, Χάρτας του ΟΗΕ). Αν απαγορεύεται στον ΟΗΕ να το κάνει απαγορεύεται και σε κάθε άλλο κράτος. Σύμφωνα με το διεθνές έθιμο απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση σε περιουσιακά στοιχεία του κράτους, που προορίζονται για δημόσιους σκοπούς (ασυλία λόγω Εθνικής Κυριαρχίας- Κ. Χρυσόγονος, Νομικό Βήμα, 2010, σελ. 1358).Δυνάμει όμως του άρθ. 14 (5) της δανειακής Σύμβασης που υπεγράφη με τους δανειστές μας (Ε.Επ., Δ.Ν.Τ., και Ε.Κ.Τ.)  το Ελληνικό κράτος παραιτείται αμετάκλητα και άνευ όρων από κάθε ασυλία Εθνικής Κυριαρχίας «…που έχει ή πρόκειται να αποκτήσει…», επιτρέποντας έτσι την κατάσχεση της μέχρι σήμερα ακατάσχετης δημόσιας περιουσίας, συμπεριλαμβανομένων των πολεμικών εξοπλισμών και των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας. Ο όρος παραίτηση από την ασυλία της Εθνικής Κυριαρχίας δεν είναι μόνον  ο αυστηρότερος της σύμβασης, αλλά με αυτόν τον όρο παραβιάζονται θεμελιώδεις  αρχές του Δικαίου σε όλα τα επίπεδα. Ειδικότερα, παραβιάζει την θεμελιώδη αρχή του σεβασμού της κυριαρχίας του κράτους, απειλεί, θέτει σε κίνδυνο και προσβάλλει στον πυρήνα τους τα κυριαρχικά δικαιώματα, την ίδια την κυριαρχία και την υπόσταση της Χώρας(Κασιμάτης, Οι Συμφωνίες Δανεισμού της Ελλάδας με την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ., του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών,   2010 σελ. 25).
Επίσης,  η Χώρα μας παραιτείται από όλες τις νομικές διαδικασίες (ενστάσεις, αγωγές) σχετικά με την κατάσχεση των περιουσιακών της στοιχείων. Επιπλέον δε, συμφωνείται ως εφαρμοστέο δίκαιο το αγγλικό που επιτρέπει την παραίτηση ενός κράτους από την ασυλία (σε αντίθεση π.χ. με άλλα δίκαια, όπως το ελληνικό). Η παραίτηση αυτή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα αρθ. 1 (περί εθνικής κυριαρχίας) και 26 του Σ. (διάκριση εξουσιών σε νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική), καθώς  κανένα όργανο του Κράτους (ούτε καν το Κοινοβούλιο, ακόμα και με αυξημένη πλειοψηφία) δεν έχει αρμοδιότητα να παραιτηθεί από ασυλία που αφορά την περιουσία που έχει ταχθεί για Δημόσιο Σκοπόκαι να δεσμεύσει με αυτό τον τρόπο τις μελλοντικές γενιές.
Πολλώ δε μάλλον δεν νομιμοποιούνται να δεσμεύσουν μ’ αυτό τον τρόπο την κρατική περιουσία και τις μελλοντικές γενιές ο Υπουργός Οικονομικών, κος Γεώργιος Παπακωνσταντίνου και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, κος Γεώργιος Προβόπουλος με τις υπογραφές των οποίων, και μόνον, τέθηκε σε ισχύ η δανειακή σύμβαση. Κανονικά βάσει του Ελληνικού Συνταγματικού Δικαίου ο ΠτΔ υπογράφει τις διεθνείς Συνθήκες και η Βουλή  τις κυρώνει με νόμο.
Στην περίπτωση του Μνημονίου με το άρθρο 4 του ν. 3845/2010  προβλεπόταν κύρωση  όλων των δανειακών συμβάσεων και μνημονίων από την Βουλή και  μετά από μόλις τρεις μέρες με το άρθ. 9 του Ν.3847/2010  τροποποιήθηκε η ως άνω διάταξη, έτσι ώστε,  αφαιρώντας την νομοθετική αρμοδιότητα της Βουλής, αυτές να ισχύουν από την υπογραφή τους και να αρκεί απλώς «συζήτηση και ενημέρωση», γεγονός το οποίο, επιπλέον, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το Σύνταγμα, είτε βάσει του άρθρου 28 §2 που απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών για την κύρωση διεθνών συμβάσεων, είτε βάσει του άρθρου 36§2 του Συντάγματος, που απαιτεί την απόλυτη πλειοψηφία για την κύρωση με τυπικό νόμο από τη Βουλή των διεθνών συνθηκών οικονομικής συνεργασίας που επιβαρύνουν τους Έλληνες. Κατά συνέπεια υφίσταται διπλή Συνταγματική παραβίαση, αφού όχι μόνο δεν υπεγράφη νομίμως η εν λόγω σύμβαση αλλά δεν κυρώθηκε και ποτέ.
Μάλιστα στη σύμβαση απαιτείται γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Οικονομικών, την εγκυρότητα της οποίας διαβεβαιώνει η ελληνική κυβέρνηση » [άρθ. 3 (4) (α) της Σύμβασης] με την οποία πιστοποιείται, ότι η σύμβαση αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με καμία διάταξη του συντάγματος ή νόμου που ισχύει ή θα ισχύσει στο μέλλον. Πέραν της προφανούς αναλήθειας της συγκεκριμένης γνωμοδότησης, η βεβαίωση αυτή χρησιμοποιείται προκειμένου οι δανειστές μας να ζητήσουν πίσω εντόκως τα χρήματα που κατέβαλαν, ακόμα και αν η σύμβαση αυτή κριθεί άκυρη ως αντίθετη με το ελληνικό Σύνταγμα. Ενώ αντίθετα, αν η σύμβαση κριθεί άκυρη ως αντισυνταγματική για κάποιον από τους δανειστές μας, αυτοί αποδεσμεύονται χωρίς καμία κύρωση.
Η σύμβαση βρίθει αντίστοιχων λεόντειων όρων υπέρ των δανειστών εις βάρος, όμως, της Ελλάδας, κατά παραβίαση της αρχής της συμβατικής ισότητας:
·        Οι δανειστές, ένας ή όλοι, μπορούν να μεταβιβάσουν με οποιοδήποτε τρόπο, σε οποιοδήποτε τρίτο  τα δικαιώματα ή τις υποχρεώσεις που έχουν από τη Σύμβαση δανεισμού, ενώ η Ελλάδα, ως οφειλέτρια, δεν μπορεί ούτε να αρνηθεί μια τέτοια μεταβίβαση ούτε να μεταβιβάσει μέρος ή όλο των δικαιωμάτων και  υποχρεώσεών της  από την Σύμβαση  προς τρίτο [αρθ. 2(3) σε συνδυασμό με το αρθ. 13]
·        Με το άρθρο 4 (2) της δανειακής σύμβασης εγγυούμαστε ότι το σύνολο της δημόσιας περιουσίας θα αξιοποιηθεί προνομιακά για την εξασφάλιση του δανείου. Μάλιστα συναλλαγές που πραγματοποιούνται επί δημόσιας περιουσίας (εκποίηση, αξιοποίηση δημοσίου πλούτου, μακρόχρονη ενοικίαση) πρέπει να γίνονται προς εξασφάλιση της δανειακής σύμβασης, δηλαδή των απαιτήσεων των δανειστών μας. Με δεδομένο μάλιστα ότι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του δανείου θα καλύψει παλαιότερα ληξιπρόθεσμα δάνεια (Βλ. κατωτέρω Πινακα Ι, σελ.8) που δεν διέθεταν ανάλογες εγγυήσεις, στην πραγματικότητα με το καινούργιο δάνειο προσφέρουμε άνευ ουσιώδους ανταλλάγματος και προς βλάβη της δημόσιας περιουσίας εξασφαλίσεις στους δανειστές μας.
·        Σημειωτέον, ότι αποφασίστηκε να προστεθεί και 0,5% ποσοστό του δανείου από την Ε.Ε. (80 δις από τα συνολικά 110 δις που λάβαμε) ως εφάπαξ ποσό αμοιβής για υπηρεσίες και κάλυψη λειτουργικών δαπανών των δανειστών μας («έξοδα φακέλου»),το οποίο ανέρχεται στο ποσό  400.000.000 ευρώ!!!(Επ. Μαριάς, Νομικό Βήμα, 2010, σελ. 2211) Το ποσό αυτό υπερβαίνει  τις μειώσεις συντάξεων για το έτος 2010.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Η Ελλάδα θα μπορούσε να ιδρύσει μια Τράπεζα Ειδικού Σκοπού, όπως η Γερμανική Κρατική Τράπεζα KFW, προκειμένου να δανείζεται φθηνά από την ΕΚΤ και να αξιοποιεί τα κεφάλαια αυτά για την αναχρηματοδότηση του ελληνικού χρέους με χαμηλά επιτόκια, μειώνοντας έτσι τους υπέρογκους ετήσιους τόκους που καταβάλλει η Ελλάδα στους δανειστές της και ενισχύοντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη της χώρας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αφού σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2011 η Ελλάδα θα καταβάλει 15,9 δις ευρώ για τόκους, ενώ για το διάστημα 2011-2014 θα καταβάλει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ 71 δις ευρώ για τόκους (ΔΝΤ,Εκθεση 10/110,5-5-2010, σελ. 125).
Μας λένε, ότι τα μέτρα αυτά δικαιολογούνται λόγω της έκτακτης κατάστασης οικονομικής ανάγκης, που βρίσκεται η χώρα, όμως το διεθνές δίκαιο δικαιολογεί και άλλους δρόμους:
Ø την στάση πληρωμών του χρέους έναντι των δανειστών,
Ø τον  λογιστικό έλεγχό του χρέους,
Ø τον προσδιορισμό  του νόμιμου χρέους(αν και στην έκταση που υφίσταται) και συμψηφισμό του νόμιμου χρέους, όπως θα προκύψει κατόπιν λογιστικού ελέγχου,  με ανταπαιτήσεις που έχει η Χώρα μας κατά των  δανειστών μας π.χ. πολεμικές αποζημιώσεις, κατοχικό δάνειο, ρήτρες μη τήρησης συμβατικών όρων σε προγράμματα εξοπλισμών κ.λ.π.
Ø την άρνηση ή την ριζική αναδιαπραγμάτευση του συνολικού χρέους 
Αναλόγως  έκριναν τα δικαστήρια της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Λετονίας, αλλά και το δικαιοδοτικό όργανο της Παγκόσμιας Τράπεζας για την περίπτωση της Αργεντινής κ.α.
Θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι ήδη υπάρχει ιστορικό προηγούμενο στην χώρα μας! Το 1938  μετά από προσφυγή της Βελγικής Κυβέρνησης  για χρέη  της Ελλάδας  προς την Βελγική Τράπεζα  ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου του Διεθνούς Δικαίου, που είχε ιδρυθεί από την Κοινωνία των Εθνών (πρόδρομό του ΟΗΕ) ο νομικός εκπρόσωπος του Ελληνικού Κράτους της κυβέρνησης Ιωάννη Μεταξά, Ιωάννης Γιούπης ανέφερε προς υπεράσπιση  της Ελλάδος τα εξής:
 «Ενίοτε μπορεί να υπάρξει μια έκτακτη κατάσταση, η οποία κάνει αδύνατο για τις Κυβερνήσεις να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τους δανειστές και παράλληλα προς τον Λαό τους. Οι πόροι της χώρας είναι ανεπαρκείς για να εκπληρώσουν και τις δύο υποχρεώσεις ταυτόχρονα. Είναι αδύνατον να πληρώσει μια Κυβέρνηση το χρέος, και την ίδια στιγμή να παρασχεθεί στον λαό η κατάλληλη διοίκηση και οι εγγυημένες συνθήκες για την ηθική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. Πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στα δύο. Και φυσικά, το καθήκον του Κράτους να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία των βασικών δημοσίων υπηρεσιών, ΥΠΕΡΤΕΡΕΙ έναντι της πληρωμής των χρεών της. Από κανένα κράτος δεν απαιτείται να εκπληρώσει, μερικά ή ολικά, τις χρηματικές του υποχρεώσεις, αν αυτό ΘΕΤΕΙ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ τη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών του, κι έχει σαν αποτέλεσμα την αποδιοργάνωση της διοίκησης της χώρας. Στην περίπτωση που η αποπληρωμή των χρεών θέτει σε κίνδυνο την οικονομική ζωή και τη διοίκηση, η Κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να διακόψει ή και να μειώσει την εξυπηρέτηση του χρέους».(Yearbook of the International Law Commission, 1980, vol. ΙΙ, chapter III, C2 article 33,σελ. 37, 38 &Yearbook of the International Law Commission, 1980, vol. Ι, σελ. 158, § 19)
Συνεπώς,  κατά την πρόταση του Ιωάννη Γιούπη, όταν τα κράτη βαρύνονται με υποχρεώσεις έναντι των οφειλετών τους, τις οποίες δεν μπορούν να εκπληρώσουν παράλληλα με τις υποχρεώσεις τους έναντι του λαού τους, είναι υποχρεωμένα να ικανοποιήσουν κατά προτεραιότητα τις βασικές κοινωνικές ανάγκες, έστω και με βλάβη των πιστωτών.[Permanent Court of International Justice (PCIJ). Series C, no 87 (1938-1939). 187 κ.ε., ιδίως σ. 205 κ.ε.].
Και μόνο την επίκληση της «κατάστασης ανάγκης» (stateofnecessity) της Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου του ΟΗΕ να λάβουμε υπόψιν (1613η Συνάντηση, 17η Ιουνίου 1980), η οποία λέει ότι «ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να αναγκαστεί να κλείσει σχολεία, πανεπιστήμια, δικαστήρια, να εγκαταλείψει τις δημόσιες υπηρεσίες, επιφέροντας χάος και αναρχία στην κοινωνία, μόνο και μόνο για να εξασφαλίσει κονδύλια αποπληρωμής δανείων σε ξένους και ντόπιους δανειστές», θεμελιώνεται το δικαίωμα άρνησης πληρωμής όχι μόνο του «επαχθούς»/«απεχθούς» χρέους, αλλά και γενικά του δημόσιου χρέους.
Κατά συνέπεια ο προσδιορισμός των μορφών και του ύψους του συγκεκριμένου χρέους αποτελεί μείζον πολιτικό ζήτημα και συνδέεται με την αποκάλυψη όλων εκείνων των δανειακών συμβάσεων, τοκογλυφικών δανείων, παροχής κρατικών εγγυήσεων σε δάνεια τρίτων, αδιαφανείς και κρυφές συναλλαγές σε εξοπλιστικά προγράμματα, δημόσιες προμήθειες, έργα.
          Παρόμοιος εθιμικός κανόνας κατά τον οποίο τα κράτη μπορούν να επικαλεστούν κατάσταση ανάγκης ως λόγο μη συμμόρφωσης σε διεθνείς τους υποχρεώσεις, έχει ήδη αναγνωριστεί από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, εφόσον αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να εξασφαλιστεί ένα ζωτικό τους συμφέρον έναντι άμεσου και επικείμενου κινδύνου  (Judgmentof the International Courto fJusticeof 25 September  1997, Gabcikovo-Navigaros Project- Hungrary/Slovakia).
Με βάση αυτά τα επιχειρήματα, το Διεθνές Δικαστήριο Διεθνούς Δικαίου της Κοινωνίας των Εθνών δικαίωσε την Ελλάδα. Το σπουδαιότερο όμως είναι το εξής: Σε αυτό το νομικό δεδομένο (Νομικά Επιχειρήματα, Δικαστική Απόφαση), στηρίχθηκε το 2003 ο Πρόεδρος της Αργεντινής Νέστωρ Κίρσνερ, για να διαγράψει το μεγαλύτερο μέρος του Δημόσιου Χρέους της Αργεντινής και να σώσει την χώρα του από τα νύχια του ΔΝΤ.

Η ΖΟΦΕΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ακόμη  και με τις παραδοχές του ίδιο του ΔΝΤ, το χρέος από 119% του ΑΕΠ που βρίσκεται σήμερα (2010), θα εκτιναχθεί το 2013, τελευταίο έτος του προγράμματος στήριξης, μεταξύ 150-177% του ΑΕΠ και αυτό υπό την προϋπόθεση, ότι θα υπάρξει ήπια ανάκαμψη της οικονομίας και ότι «….οι Αρχές θα εξακολουθήσουν να προωθούν ισχυρές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις (…) και ότι η χώρα θα αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές με ικανοποιητικούς όρους…»(IMF, Greece, Request fro Stand-By Arrangement Prepared by the European Department in Consultation with Other Departments. EBS/10/77, ApprovedbyPoulM. ThomsenandMartinMuhleisenMay 5, 2010, s. 18,36)Εάν όλα πάνε καλά, επομένως, και αν ληφθούν πρόσθετα μέτρα στην γνωστή κατεύθυνση και αφού θα έχουμε κατεδαφίσει το Κοινωνικό Κράτος (άρθρο 25 παρ. 1 Συντάγματος) και διαλύσει την κοινωνική συνοχή, θα καταφέρουμε να αυξήσουμε το Δημόσιο Χρέος κατά το ήμισυ! (Εφημερίδα Δ.Δ. 2/2010, σελ. 162, Γ. Κατρούγκαλος, Αν. Καθηγητής  Δ.Π.Θ.). Με λίγα λόγια:
·        Δανειζόμαστε με 5% ή 6% επιτόκιο για να εξυπηρετήσουμε δάνεια που έχουν συναφθεί ακόμη και με ποιο ευνοϊκούς όρους π.χ. με επιτόκιο περίπου 3%,
·        Ο αναποτελεσματικός αυτός δανεισμός έχει ως βασική λογική την καθυστέρηση της στάσης πληρωμών, ώστε να διασωθούν οι ξένες (ιδίως Γερμανικές) Τράπεζες  που θα χρησιμοποιήσουν τον χρόνο που εμείς εξοικονομούμε,  δανειζόμενοι εκ μέρους τους, ώστε να προλάβουν να πουλήσουν τα ομόλογά μας. Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Γερμανική Κρατική Τράπεζα KFW, ενώ δανείζεται με επιτόκιο 1% από την ΕΚΤ, χορηγεί εν συνεχεία στην Ελλάδα δάνεια ύψους 22,3 δις ευρώ με επιτόκιο 5% ή 6%, ανάλογα με τον χρόνο αποπληρωμής τους. Δεν είναι , λοιπόν, τυχαία η άρνηση της Γερμανίας για την διάσωση της Ελλάδας κατ΄ εφαρμογή της ρήτρας αλληλεγγύης (αρ. 122 παρ. 2 ΣΛΕΕ), επειδή δήθεν δεν προβλέπεται από τις συνθήκες της Ε.Ε. (ιδίως από  το άρθρο 125 ΣΛΕΕ) αφού απέβλεπε στην ραγδαία πτώση του ευρώ, που συνιστούσε στην τόνωση των γερμανικών εξαγωγών. Αυτές, μάλιστα, επωφελήθηκαν από την πτώση του ευρώ λόγω της κρίσης του ελληνικού χρέους (LeFigaro, 14/15-8-2010, σελ. 23).  Αυξήθηκαν δε κατά 18,2% το πρώτο εξάμηνο του 2010 και έφτασαν το ποσό των 458,4 δις ευρώ (LeMonde,14-8-2010, σελ.10) .
Επομένως, η υπογραφή του Μνημονίου και της  Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης οδηγεί:
v Στην απαλλαγή των ευρωπαϊκών τραπεζών από το «τοξικό» ελληνικό χρέος και τη μεταφορά του σε χώρες της ΕΕ, στο ΔΝΤ και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απ’ όπου θα γίνει η διαχείριση του.
v Στην αλλαγή του δικαίου που διέπει το χρέος από το ελληνικό στο αγγλικό, καταργώντας το μέχρι τώρα πλεονέκτημα της Ελλάδας,  δηλαδή την ασυλία που προβλέπει το Ελληνικό Δίκαιο και αφορά στην προστασία της εθνικής κυριαρχίας. Και επιπλέον, παρότι επελέγη το αγγλικό δίκαιο, στο οποίο επίσης προβλέπεται η ασυλία του κράτους που δανείζεται, δυστυχώς, όμως η δανειακή σύμβαση υπεγράφη με οικειοθελή ρητή παραίτηση από αυτό το δικαίωμα.
v Στην επιβάρυνση του ελληνικού χρέους με εμπράγματες ασφάλειες επί του ελληνικού δημοσίου ακυρώνοντας το μέχρι σήμερα εξαιρετικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, η οποία δανειζόταν χωρίς να παραχωρεί ως εγγύηση την ακίνητη περιουσία της.
v Στην εποπτεία και τον έλεγχο της ελληνικής οικονομίας και την υποχρέωση της Ελλάδας να υπακούει στις υποδείξεις των δανειστών της, ώστε να εξασφαλιστεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό η αποπληρωμή των δανείων της προς αυτούς.
 Ήδη σήμερα ετοιμάζεται η «αξιοποίηση» (δηλαδή το ξεπούλημα) της δημόσιας περιουσίας προς όφελος των δανειστών και υπό τον πλήρη έλεγχό τους. Όταν αυτό συμβεί οι εταιρείες, που θα αποκτήσουν την ιδιοκτησία ή θα αναλάβουν τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας θα έχουν αποκτήσει  ισχυρά δικαιώματα.
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Παρακάτω, παραθέτουμε ενδεικτικώς οικονομικά στοιχεία εν σχέσει με το χρέος και την αποπληρωμή του
ΠΙΝΑΚΑΣ Ι: Λήξη Ομολόγων 2010-2013, με ημερομηνία καταγραφής της 29.04.2010, σε δις € - προγραμματισμός εκταμίευσης μηχανισμού στήριξης 

Έτος
Λήξη ομολόγων συνολικά
Δάνεια ΔΝΤ-ΕΕ
2010
15,80
38,00
2011
31,30
40,00
2012
31,70
24,00
2013
24,90
8,00
Σύνολο
103,70
110,00
Πηγή: Bloomberg – Υπουργείο Οικονομικών (προσχέδιο προϋπολογισμού)
Σύμφωνα με τον Πίνακα Ι, ο δανεισμός της Ελλάδας από το μηχανισμό στήριξης για τα έτη 2010-2013 εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο την αποπληρωμή των πιστωτών της - αφού λήγουν ομόλογα συνολικής αξίας 103,7 δις € και δανείζεται 110 δις € (τα 110 δις € του ταμείου στήριξης, είναι ουσιαστικά τα 103,7 δις € που χρωστάμε, συν τους τόκους τους). Επομένως, είναι προφανές ότι το Δάνειο δεν εξυπηρετεί την πληρωμή συντάξεων, μισθών  ή άλλων κρατικών δαπανών, αλλά τη διάσωση των ευρωπαϊκών τραπεζών, οι οποίες είναι οι κύριοι δανειστές μας (ακριβώς για τα λόγο αυτό συμμετέχει στα 110 δις € με 73% η Ευρωζώνη, ενώ το ΔΝΤ μόλις με 27% - πιθανότατα με άλλα ανταλλάγματα).    
*  Πρόβλεψη υπουργείου οικονομικών
** Έλλειμμα με την εφαρμογή του προγράμματος, σύμφωνα με το υπουργείο – ΑΕΠ όχι από τους πίνακες, αλλά από την αφαίρεση της προβλεπόμενης από το υπουργείο ύφεσης
Σημείωση: Δεν υπολογίζουμε την επί πλέον επιδείνωση του ελλείμματος από τα δημόσια ιδρύματα, όπως ανακοινώθηκε.  

ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ: Ανεργία επί συνολικά απασχολουμένων 4.940.000 ατόμων
Μεγέθη
2010
2011
2012
2013
Ποσοστό
11,6%
14,5%
15,0%
14,6%
Άνεργοι
573.040
716.300
741.000
721.240
Πηγή: Υπουργείο Οικονομικών – Προβλέψεις
Όσον αφορά τώρα την ανεργία, η μελλοντική της εξέλιξη αποτυπώνεται με μελανά χρώματα, ακόμη και από την συντηρητική επίσημη πρόβλεψη  του Υπουργείου  Οικονομικών με αποτέλεσμα την διάβρωση του κοινωνικού ιστού.
Περαιτέρω, τα «παραδείγματα» των χωρών, στις οποίες δραστηριοποιήθηκε στο παρελθόν («φορο-εισπρακτικά») το ΔΝΤ, δεν επιτρέπουν καμία απολύτως αμφιβολία, σε σχέση με τη σκόπιμη δημιουργία ανεργίας (συμπίεση των μισθών κλπ), καθώς επίσης με τα αποτελέσματά της στις ανθρώπινες κοινωνίες. Με τους φόρους να αποτελούν μία από τις σημαντικότερες αιτίες της ύφεσης, του (φορολογικού) πληθωρισμού και της ανεργίας (υπολογίζεται ότι σε σύνολο 800.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα κλείσουν μέχρι το τέλος του 2011 περίπου 175.000, αυξάνοντας τους ανέργους κατά 300.000, δηλαδή στο 20% των απασχολουμένων και όχι στο 15% που θεωρεί η κυβέρνηση), θεωρούμε ότι, η μεταφορά πόρων από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο (και από εκεί στην Τρόικα), χωρίς καμία απολύτως πιθανότητα διάσωσης της χώρας μας από τη χρεοκοπία, είναι τουλάχιστον εγκληματική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ότι θα περικοπούν κατά 500 εκ. ευρώ το 2012 τα επιδόματα ανεργίας, ενώ ο αριθμός των ανέργων θα έχει εκτιναχθεί λόγω της ύφεσης, την οποία, μάλιστα, θα επιτείνει η προβλεπόμενη περικοπή των δημοσίων επενδύσεων για κάθε ένα από τα έτη 2010-2012κατά 500 εκ ευρώ.
Τέλος, παρακάτω παραθέτουμε τα οικονομικά μεγέθη, που προκύπτουν από το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2011.Τουλάχιστον από την αύξηση των δαπανών, αλλά και του ελλείμματος, φαίνεται καθαρά η αποκλειστική ευθύνη των όσων διαχειρίστηκαν το Ελληνικό χρήμα.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙΙ: Εξέλιξη ΑΕΠ, εσόδων, δαπανών και ελλειμμάτων (των ζημιών δηλαδή του κράτους) σε εκ. €, στην Ελλάδα 
ΕΤΟΣ
ΑΕΠ*
Έσοδα
Δαπάνες
Έλλειμμα
Δημόσιο Χρέος**
Ποσοστό επί ΑΕΠ
2003
153.045
37.500
40.735
-3.235
179.008
117,00%
2004
164.421
40.700
45.414
-4.714
198.832
120,90%
2005
196.609
42.206
48.685
-6.479
209.723
118,90%
2006
213.085
46.293
50.116
-3.823
224.162
105,10%
2007
228.180
49.153
55.733
-6.580
237.742
104,20%
2008
239.141
51.680
61.642
-9.962
260.439
108,90%
2009
237.494
48.491
71.810
-30.866
298.524
125,68%
2010
231.000
52.700
66.188
-19.473
340.680
147,48%
Πηγή: Υπουργείο Οικονομικών  (εκτιμήσεις σελ. 49 και 64)  
* ΑΕΠ 2005 αναθεωρημένο, δηλαδή 20% περίπου αυξημένο σε σχέση με το 2004, μετά την πρόσθεση εσόδων από την «μαύρη οικονομία» εκ μέρους της κυβέρνησης, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί το ποσοστό του ελλείμματος και να βρεθεί εντός του συμφώνου σταθερότητας της Ε.Ε. για πρώτη και τελευταία φορά (ουσιαστικά, υποθετικό ΑΕΠ).
** Χρέος κεντρικής κυβέρνησης 

Το ΑΕΠ μας αυξήθηκε από το 2003 έως το 2009 κατά 51% περίπου, ενώ τα δημόσια έσοδα κατά 40%, οι δαπάνες κατά 62% και το έλλειμμα σχεδόν κατά 7 φορές. Η διαφορά της αύξησης των εσόδων, σε σχέση με την αύξηση του ΑΕΠ, είναι σε τέτοιο βαθμό «μη ισορροπημένη», επειδή η μεγέθυνση του ΑΕΠ προήλθε κυρίως από την προς τα πάνω «αναθεώρηση» των στοιχείων (παρά το ότι σήμαινε αυξημένες «εκροές» προς τα ταμεία της Ε.Ε., αφού προσδιορίζονται ως ποσοστό επί του ΑΕΠ) και όχι από «φυσιολογικές» προϋποθέσεις (ανάπτυξη).
Συμπερασματικά λοιπόν, αφενός μεν έχει εξαντληθεί η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων, αφετέρου η συνεχώς μεγαλύτερη φορολόγηση οδηγεί με ασφάλεια σε μία κλιμακούμενη ύφεση η οποία, σε συνδυασμό με το φορολογικό πληθωρισμό ύψους τουλάχιστον 6%, με τα τοκογλυφικά επιτόκια (ύψους επίσης 6%), με τις μειωμένες ονομαστικές και πραγματικές αμοιβές των εργαζομένων, με την τεράστια ανεργία, με το κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με την απελευθέρωση των αγορών μας (εκποίηση ΔΕΗ, ΟΤΕ στους ξένους κλπ), με το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων προς όφελος των πολυεθνικών, καθώς επίσης και με την ανυπαρξία αναπτυξιακών προγραμμάτων, θα οδηγήσει την Ελλάδα μετά βεβαιότητας σε οικονομική, κοινωνική και πολιτική αποσύνθεση.
Επομένως, η πιστή τήρηση του μνημονίου θα μας οδηγήσει χωρίς την παραμικρή αμφιβολία σε ένα σκόπιμα μονοδρομημένο αδιέξοδο, το οποίο οφείλουμε πάση θυσία να αποφύγουμε - πληρώνοντας αμέσως το ΔΝΤ, από το οποίο έχουμε λάβει 8 δις € μέχρι σήμερα και αναζητώντας νέους δρόμους.        

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ
Θεωρώντας, όπως θα τεκμηριώσουμε στη συνέχεια ότι, η ελαχιστοποίηση του δημοσίου χρέους αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα, θα εξετάσουμε συνοπτικά τις δυνατότητές μας. Στα πλαίσια αυτά, ο Πίνακας ΙV που ακολουθεί βοηθάει στην κατανόηση τους θέματος, για το οποίο αναζητούνται λύσεις:
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙV: ΑΕΠ 2009-2011, τόκοι δημοσίου χρέους, ποσοστό τους επί του ΑΕΠ, ελλείμματα και ποσοστό των τόκων επί των ελλειμμάτων
ΑΕΠ
Ποσόν
Τόκοι
Ποσοστό*
Έλλειμμα
Τόκοι/Έλλειμμα**
ΑΕΠ 2009
237.494
12.325
5,19%
32.299
38,15%
ΑΕΠ 2010
227.994
13.209
5,79%
18.467
71,53%
ΑΕΠ 2011
222.066
15.800
7,12%
16.877
93,62%
* Ποσοστό των τόκων επί του ΑΕΠ
** Ποσοστό τόκων ως προς το έλλειμμα
Πηγή: Προσχέδιο προϋπολογισμού 2011

Όπως φαίνεται από τον Πίνακα ΙV, οι τόκοι του 2011 αντιστοιχούν σχεδόν στο σύνολο των ελλειμμάτων. Επομένως, ένας ενδεχόμενος μηδενισμός του χρέους, θα σήμαινε την ίδια στιγμή ανάλογο μηδενισμό των ελλειμμάτων και είσοδο της χώρας μας στην κερδοφορία. Το ενδεχόμενο αυτό και μόνο θα επέλυε «ως δια μαγείας» όλα τα υπόλοιπα προβλήματα της Οικονομίας μας.
Η υπέρβαση της παρούσας κατάστασης δεν ανήκει μόνο στο πεδίο της νομικής ή της οικονομικής επιστήμης, αλλά εναπόκειται πλέον και στον Ελληνικό Λαό με πίστη και βούληση για αγώνα να αναζητήσει πολιτική λύση.Τούτο, όμως προϋποθέτει την εμφάνιση δημοκρατικά οργανωμένων σχηματισμών επί τη βάσει αρχών και όχι προσώπων, την εξαφάνιση του πολιτικού δυναστισμού και της οικογενειοκρατίας, την αποδόμηση των πελατειακών σχέσεων  και της ευνοιοκρατίας (διαφάνεια και αξιοκρατία), τον σαφή διαχωρισμό μεταξύ δημόσιας εξουσίας και ιδιωτικών οικονομικών συμφερόντων, την καθολική ανανέωση της πολιτικής τάξης με ενίσχυση των αμεσοδημοκρατικών διαδικασιών και την έμφαση στην εργασία και την παραγωγικότητα και όχι στην θεσιθηρία και τον άμετρο καταναλωτισμό.
 Παρότι λοιπόν δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Δανειακή Σύμβαση και το Μνημόνιο θα θεωρηθούν άκυρα στο μέλλον, αποτελεί ΧΡΕΟΣ μας  να τα ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΩΡΑ .

Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ

HΟμάδα Νομικών και Οικονομολόγων της Λαϊκής Συνέλευσης
της Πλατείας Συντάγματος

ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΑΚΡΩΝΥΜΙΩΝ
Α.Ε.Π.= Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν / Α.Ο.Ζ. = Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη
Ε.Ε.= Ευρωπαϊκή Ένωση  / Ε.Επ. = Ευρωπαϊκή Επιτροπή / Ε.Κ.Τ.= Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα  /  Ε.Σ.Δ.Α = Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου / Ν. = Νόμος
ΠτΔ= Πρόεδρος της Δημοκρατίας / Σ.= Σύνταγμα / Σ.Δ.Δ.= Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης / Σ.Λ.Ε.Ε. = Συνθήκη για την Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Τρόικα = Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο


Γιάννης Τόλιος-ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ : ΣΤΑΣΗ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΤΩΡΑ ...

Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011

Ευκλείδης Τσακαλώτος Η κοινωνία πρέπει να εκβιάσει τους πιστωτές

Ευκλείδης Τσακαλώτος Περισσότερη λιτότητα και περισσότερα δάνεια δεν ε...

Γιάννης Βαρουφάκης- Η Ευρώπη στη δίνη της κρίσης_1.flv

Τρίτη 14 Ιουνίου 2011


Συρρικνώθηκαν τα έσοδα του προϋπολογισμού το πρώτο 5μηνο του 2011

14/06/2011 - 17:06

|

Αυξημένο κατά 6,2% έλλειμμα, μείωση εσόδων κατά 5,6% και άνοδο δαπανών κατά 8,6%...
Συρρικνώθηκαν τα έσοδα του προϋπολογισμού το πρώτο 5μηνο του 2011
δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τις καθαρές δανειακές ανάγκες της κεντρικής διοίκησης σε ταμειακή βάση, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2011.

Συγκεκριμένα, κατά την εξεταζόμενη περίοδο το έλλειμμα της κεντρικής διοίκησης ανήλθε στα 10,139 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 9,544 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2010. 

Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού συρρικνώθηκαν στα 18,784 δισ. ευρώ από τα 19,897 πέρυσι, ενώ οι δαπάνες ανήλθαν στα 27,450 δισ. ευρώ έναντι 25,257 δισ. ευρώ κατά το α’ πεντάμηνο του 2010.  

ΠΗΓΗ : ΕΠΙΚΑΙΡΑ ON LINE


Οι οικονομικές "τεκτονικές πλάκες" ΗΠΑ και Ευρώπης και στη μέση η Ελλάδα
Εκτύπωση
E-mail
http://www.defencenet.gr/defence/media/facebook.jpg
http://www.defencenet.gr/defence/media/twitter.jpg

13-06-2011 20:31:19

Πλέον είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι η Ελλάδα είναι στην μέση μιας σύγκρουσης δύο τεκτονικών πλακών στην παγκόσμια οικονομία, των ΗΠΑ και της Ευρώπης και συνθλίβεται: Ενώ στην Ευρώπη ετοιμάζουν τη νέα βοήθεια ύψους 100-120 δισεκατομμυρίων ευρώ, στις ΗΠΑ οι αιχμές του δόρατος της παγκόσμιας αμερικανικής οικονoμικής κυριαρχίας, οι οίκοι αξιολόγησης έριξαν πριν λίγο νέα "ομοβροντία" κατά της Ελλάδας:

Νέα υποβάθμιση από την Standard & Poor's, η οποία προχώρησε σε υποβάθμιση - την 3η από ξένο οίκο μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα - ρίχοντας την αξιολόγηση του ελληνικού χρέους σε CCC, από Β έως τώρα, και κάνοντας λόγο για πιθανή αναδιάρθρωση που θα έχει ως αποτέλεσμα "μία ή περισσότερες χρεοκοπίες, με βάση τα κριτήριά μας".

Οι οίκοι έxουν ποντάρει στην χρεοκοπία μας, στον χαρακτηρισμό ως "πιστωτικού γεγονότος" οποιασδήποτε κίνησης, ακόμα και επιμήκυνσης του χρέους και κάνουν ότι μπορούν για να εισπράξουν το στοίχημα.

Δεν έχει σχέση ούτε με την πραγματική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, ούτε με τα μέτρα που (μας) παίρνουν, παρά μόνο με το παγκόσμιο οικονομικό στοίχημα που ξεκίνησε να παίζεται το 2009 με την εκλογή της κυβέρνησης Παπανδρέου, η οποία έπαιξε το ρόλο που όλοι ξέρουν πλέον ότι έχει παίξει για να πάνε τα spreads από τις 140 μονάδες, πάνω από τις 1400...

Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συνέβη πριν λίγο: Με επιστολή τους προς τον Μπάρακ Ομπάμα δύο ρεπουμπλικάνοι γερουσιαστές δηλώνουν "Οι ΗΠΑ θα πρέπει να πιέσουν με κάθε τρόπο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ώστε να μη δοθεί άλλο δάνειο στην Ελλάδα"!  
Σύμφωνα με τους γερουσιαστές John Cornyn και David Vitter η καταβολή ενός νέου δανείου προς την Ελλάδα έρχεται σε αντίθεση με τις καταστατικές αρχές του ΔΝΤ και τις συμφωνίες των κρατών-μελών του, σύμφωνα με τις οποίες δεν θα πρέπει να δίνονται δάνεια σε χώρες που αδυνατούν να τα αποπληρώσουν.
"Οι συμφωνίες αυτές, των ΗΠΑ με το ΔΝΤ, αποτελούν ομοσπονδιακούς νόμους, που δεν πρέπει να παραβιάσουμε", λένε σε άλλο σημείο της επιστολής τους. 
Στην άλλη πλευρά η Ευρώπη, βασικά ο γαλλογερμανικός άξονας που ξέρει ότι αν συμβεί αυτό πάνω απ'όλα θα πληγεί καίρια το ευρώ και μέσα σε μια μέρα θα χαρούν δέκα φορές περισσότερα απ'ότι είναι το νυν χρέος όλων των χωρών της ευρωζώνης λόγω κατάρρευσης του ευρώ.

Δεν μας ... συμπαθούν, για την ακρίβεια προτιμούν να μας δούν ... νεκρούς, αλλά αναγκαστικά πληρώνουν για να αποφύγουν τα χειρότερα. Να δούμε ποιος θα βγει νικητής μέσα απ'όλο αυτό το χαμό...

Η εξέλιξη έρχεται μία μέρα μετά την έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup για το ελληνικό πρόβλημα και αποτελεί μία ακόμη απόδειξη του πλήρους εκτροχιασμού της οικονομικής πολιτικής που ακολουθείται και την οποία η κυβέρνηση ετοιμάζεται να συνεχίσει μέσα από το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο με ακόμη πιο οδυνηρά μέτρα σε περικοπές αποδοχών και επιβολές ή αυξήσεις φόρων. 
Πιο αναλυτικά, η Standard & Poor’s υποβάθμισε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας σε «CCC» από «Β», που είναι η χαμηλότερη στον κόσμο, ενώ διατήρησε τη βραχυπρόθεσμη πιστοληπτική αξιολόγηση σε «C».
«Η υποβάθμιση αντανακλά την άποψή μας ότι υπάρχει σημαντικά υψηλότερη πιθανότητα μίας ή περισσότερων χρεοκοπιών, όπως ορίζεται από τα κριτήριά μας για πλήρη και έγκαιρη αποπληρωμή, σε σχέση με τις προσπάθειες των πιστωτών να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό της Ελλάδας», αναφέρει στην ανακοίνωσή της η S&P.
Το εν λόγω χρηματοδοτικό κενό έχει δημιουργηθεί εν μέρει, καθώς είναι απίθανο να ανακτήσει η χώρα πρόσβαση στις αγορές το 2012, ίσως και αργότερα, όπως προβλέπεται από το υφιστάμενο πρόγραμμα των Ε.Ε./ΔΝΤ, συνεχίζει.
Οι κίνδυνοι εφαρμογής που σχετίζονται με τα σχέδια κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών αυξάνονται, εκτιμά η S&P, δεδομένων των οικονομικών προβλημάτων της χώρας και των αυξανόμενων πολιτικών εντάσεων.
Ενώ η S&P θεωρεί ότι οι πιστωτές της Ελλάδας από την Ευρωζώνη ενδεχομένως θα παρέχουν περαιτέρω χρηματοδοτήσεις για να βοηθήσουν τη χώρα να κλείσει το χρηματοδοτικό κενό, σημειώνει ότι βάσει των όσων αναφέρει η γερμανική κυβέρνηση ενόψει της συνόδου του Eurogroup, ορισμένοι πιστωτές θα θέσουν ως προϋπόθεση την αναδιάρθρωση χρέους και για τους ιδιώτες επενδυτές.
Ο Marko Mrsnik, διευθυντής του τμήματος κρατικών αξιολογήσεων της S&P, δήλωσε στο Dow Jones Newswires, ότι «θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο σε αυτή τη φάση» να σκεφτούμε ένα σενάριο κατά το οποίο η Ελλάδα θα προχωρούσε σε αναδιάρθρωση του χρέους της, ενώ θα απέφευγε τη χρεοκοπία, βάσει των κριτηρίων των οίκων αξιολόγησης.
Η πιθανότητα ενεργοποίησης των CDS δεν είναι κάτι που η S&P εξετάζει όταν αξιολογεί το χρέος μίας χώρας ή όταν ορίζει τη χρεοκοπία, τόνισε ο Mrsnik.
Τα ελληνικά ομόλογα έχουν πλέον τη χαμηλότερη αξιολόγηση μεταξύ των χωρών που καλύπτει η S&P, μετά την υποβάθμιση κατά τρεις βαθμίδες σε «CCC». Χαρακτηριστικό είναι ότι το ελληνικό χρέος έχει αυτή τη στιμγή χαμηλότερη αξιολόγηση από αυτό του Πακιστάν και της Μογγολίας. Επίσης, το ελληνικό χρέος έχει τη δεύτερη χαμηλότερη αξιολόγηση από τον οίκο Moody’s, μαζί με την Κούβα, ενώ είναι υψηλότερα μόνο από τον Ισημερινό.
Το ΥΠΟΙΚ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι ο οίκος επέλεξε να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση «εν μέσω έντονων φημολογιών και δηλώσεων από εκπροσώπους της ΕΕ και της ΕΚΤ» και κατηγορεί τον οίκο πως «παραβλέπει τις έντονες διαβουλεύσεις εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την εύρεση μιας βιώσιμης λύσης, που επιτρέπει τη συνεχιζόμενη χρηματοδότηση της χώρας μας και την κάλυψη των δανειακών της αναγκών τα επόμενα χρόνια». 

Τονίζει επίσης πως η S&P δεν έλαβε υπόψη τις κινήσεις της Κυβέρνησης ώστε «να αποφευχθούν οποιαδήποτε προβλήματα σε σχέση με τις συμβατικές υποχρεώσεις της Ελλάδας, καθώς και την βούληση όλων των Ελλήνων να σχεδιάζουμε το μέλλον μας μέσα στην Ευρωζώνη».

Και η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών καταλήγει με τη δέσμευση πως «παραμένει αταλάντευτη στο δρόμο που έχει χαράξει για τη σωτηρία της χώρας» ...

Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr

The New York Times- ΕΝΑ ΡΗΞΙΚΕΛΕΥΘΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ





ΛΟΝΔΙΝΟ - Τον Μάρτιο, καθώς γινότανε σαφές ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να ζητήσει από την Ευρώπη περισσότερα χρήματα για να στηρίξει τη βυθιζόμενη οικονομία της,  ο πρωθυπουργός  Γιώργος Α. Παπανδρέου εξέτασε σοβαρά ένα ριζικό σχεδίου που σκόπευε να επιλύσει την κρίση χρέους της χώρας του μια για πάντα . 
Σύμφωνα με την πρόταση, η Ελλάδα θα μπορούσε να μεταφέρει ένα τμήμα του χρέους της,  της τάξης των  € 133 000 000 000   ή του 40 %  του χρέους της, στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η οποία θα μπορούσε να εξοφλήσει την υποχρέωση, εκδίδοντας το δικό της ευρωομόλογο (Eurobond).
Θα ήταν μια «αναδιάρθρωση χωρίς  κούρεμα», σύμφωνα με την άποψη των εμπνευστών του σχεδίου, οι οποίοι με ενθουσιασμό το περιέγραψαν στον κ. Παπανδρέου σε μια σειρά μυστικών συναντήσεων που έγινα το τρέχον  έτος.  Το αποτέλεσμα, ιδεατά, θα ήταν να ελαφρώσει  το βάρος του  χρέους στην ελληνική οικονομία, ανοίγοντας το δρόμο για την ανανέωση της ανάπτυξης, ενώ παράλληλα  διατηρώντας τους τραπεζίτες και τους οργανισμούς πιστοληπτικής αξιολόγησης επί του σκάφους.

Από πολλές απόψεις, το σχέδιο ήταν μια ιδεώδης εναλλακτική λύση στο ζοφερό λογισμό των απαιτήσεων της Ευρώπης για περισσότερα μέτρα λιτότητας στην Ελλάδα, σε αντάλλαγμα  περισσότερα δάνεια. Και ο κ. Παπανδρέου προχώρησε τόσο πολύ ώστε να ζητήσει πολιτική στήριξη και οι εμπνευστές του σχεδίου,  ένας Βρετανό και ένας Έλληνας οικονομολόγος, να πιέσουν τους Ευρωπαίους υπέρ της πρότασης.
Όμως, σύμφωνα με οικονομολόγους που συμμετείχαν στις συζητήσεις, ο υπουργός οικονομικών της Ελλάδας, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ήταν αντίθετος στην ιδέα, υποστηρίζοντας ότι η Γερμανία,  μη αναφερόμενος  καθόλου στην κεντρική τράπεζα, ποτέ δεν θα την  αποδεχόταν. Και ενώ ένας αριθμός οικονομολόγων υποστηρίζουν   ότι η Ευρώπη θα πρέπει να αναπτύξει ένα σχέδιο για την αναδιάρθρωση του χρέους στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση έχει παγώσει για την ώρα την ιδέα, καθώς προχωράει  προς ένα άλλο ακόμα  δάνειο (bailout) προκειμένου να διασώσει  τη χώρα  από τη χρεωκοπία (bankruptcy) .
"Ήταν μια ωραία ιδέα, αλλά δεν ευσταθεί από τις παρούσες συνθήκες», δήλωσε ο Daniel Gros, ο επικεφαλής του Κέντρου Μελετών Ευρωπαϊκής Πολιτικής , στις Βρυξέλλες, ο οποίος έλαβε μέρος σε μία από τις συναντήσεις με τον πρωθυπουργό για να συζητήσει τα πλεονεκτήματα του σχεδίου. "Εάν υπάρχει ένα πρόσωπο που δεν μπορεί να προτείνει κάτι τέτοιο, αυτό είναι ο Έλληνας πρωθυπουργός. Θα έπρεπε να είναι Γερμανός ".

Αυτή την εβδομάδα, ο κ. Παπανδρέου προσπαθεί να πείσει τα ολοένα και περισσότερο τα διαφωνούντα μέλη του κόμματός του ότι η Ελλάδα πρέπει να συμφωνήσει σε έναν άλλο κύκλο των μέτρων λιτότητας προκειμένου να πείσει  για ένα δεύτερο πρόγραμμα  δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν το κλείσιμο του δημόσιου τομέα των επιχειρήσεων, πουλώντας περισσότερα στοιχεία του ενεργητικού και αυξάνοντας τα φορολογικά έσοδα. Η νέα δέσμη μέτρων θα υποβληθεί στη Βουλή των Ελλήνων την Πέμπτη και η ψήφισή τους  αναμένεται πριν από το τέλος του μήνα.

Τα σημάδια αυξάνονται, ωστόσο, ότι η υπομονή του επί μακρόν  δοκιμαζόμενου ελληνικού λαού εξαντλείται (is wearing thin). Η κοινωνική αποδοχή του κ. Παπανδρέου βρίσκεται  κάτω από 30 τοις εκατό και, καθώς η αβεβαιότητα αυξάνεται, οι Έλληνες συνεχίζουν να βγάζουν τα λεφτά τους από το τραπεζικό σύστημα.

Το ενδιαφέρον του κ. Παπανδρέου για ένα σχέδιο που θα μεταφέρει ένα μεγάλο μέρος του χρέους της χώρας προς την υπόλοιπη Ευρώπη μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί πως ήταν μια περαστική φαντασίωση. Και η πιθανότητα  του κ. Παπανδρέου να πείσει τον  Jean-Claude Trichet, τον πρόεδρο της κεντρικής τράπεζας της Ευρώπης, να αναλάβει ακόμη περισσότερο χρέος πάνω στο χρέος των  200 δισ. Ευρώ στα οποίο η Τράπεζα είναι ήδη εκτεθειμένη, ήταν να παραμείνει  στόχος άπιαστος.

"Ο πρωθυπουργός τάσσεται υπέρ της πρότασης", δήλωσε η Βάσω Παπανδρέου, πρώην κορυφαία οικονομική σύμβουλος του πρωθυπουργού και ένα ισχυρό μέλος του Κοινοβουλίου εντός του κυβερνώντος Σοσιαλιστικού κόμματος, του ΠΑΣΟΚ, η  οποία έχει κάνει ανοιχτά την κριτική της στο πρόγραμμα λιτότητας της  κυβέρνησης. "Αυτό δεν είναι ένα ελληνικό πρόβλημα  πια - είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα."

Εκπρόσωπος του πρωθυπουργού ανέφερε ότι ο κ. Παπανδρέου και άλλοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι είχαν υποστηρίξει από καιρό το ευρωομόλογο ως μια πολιτική επιλογή, αλλά ότι σήμερα προτεραιότητα γι αυτόν ήταν να καταστήσει την ελληνική οικονομία ανταγωνιστική και πάλι. "Στην αναζήτηση των καλύτερων λύσεων για την αποτελεσματική και μόνιμη έξοδο από την κρίση, ο πρωθυπουργός θα συνεχίσει να ανταλλάσσει απόψεις με τους ομολόγους του σε όλο τον κόσμο, καθώς και επιφανείς οικονομολόγους και πανεπιστημιακούς," είπε.

Οι δύο αρχιτέκτονες της ιδέας έχουν μακρόχρονους δεσμούς με τον κ. Παπανδρέου. Έχουν χαρακτηρίσει το σχέδιό τους, με κάποια δόση ωραιοποίησης, ως  μετριοπαθή  πρόταση.

Ένας από τους αρχιτέκτονες, ο Γιάνης Βαρουφάκης,  πολιτικός οικονομολόγος και blogger στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, ήταν  σύμβουλος του κ. Παπανδρέου την περίοδο 2004 - 2006. Ο άλλος, ο Stuart Holland, είναι ένας εμπειρογνώμονας της Ευρώπης και πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος του Εργατικού Κόμματος της Βρετανίας, σύμβουλος επί μακρόν του Ανδρέα Παπανδρέου, που ήταν και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας.
«Όταν είσαι σε πτώχευση, δεν λύνεις  τα προβλήματα με νέα δάνεια», δήλωσε ο κ. Βαρουφάκης, ο οποίος αυτήν την εβδομάδα έγραψε μια ανοικτή επιστολή προς τον κ. Παπανδρέου, ζητώντας του να απορρίψει τους επαχθείς όρους του δεύτερου Μνημονίου (bailout). "Θέλω ο Γιώργος να κοιτάξει  την κάμερα και να πει στον Γερμανό φορολογούμενο:« Δεν μπορώ με ήσυχη τη συνείδησή να πάρω πλέον περισσότερα από τα χρήματά σας,  γιατί αν το κάνω, αυτά τα χρήματα θα πάνε  ακριβώς στους τραπεζίτες οι οποίοι απλά τα  συσσωρεύουν». 
Η βασική παραδοχή του σχεδίου ότι η Ελλάδα είναι ανίκανη να παράγει επαρκή χρήματα για να πληρώσει το χρέος της  δεν είναι καθόλου παράξενη, και  βρίσκει εξίσου απήχηση στους οικονομολόγους και τους οργανισμούς αξιολόγησης.  Το σχέδιο, ωθώντας  τον κ. Παπανδρέου να παρουσιάσει στην Ευρώπη αυτή τη βασική αλήθεια, επικαιροποιεί μια από τις πιο δημοφιλείς  ρήσεις του οικονομολόγος John Maynard Keynes: «Εάν σας οφείλω μια λίβρα (ή ένα ευρώ), έχω ένα πρόβλημα. Αλλά αν αας  οφείλω ένα εκατομμύριο, το πρόβλημα είναι δικό σας».
Εμμένοντας στην λογική αυτή, το πρόβλημα του χρέους στην Ελλάδα είναι τόσο της κεντρικής τράπεζας – του μεγαλύτερου σήμερα θεσμικού κατόχου του ελληνικού δημόσιου χρέους – όσο και της Ελλάδας.

Αυτή η πραγματικότητα έγινε κατανοητή αυτή την εβδομάδα, όταν η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (BIS) κυκλοφόρησε  στοιχεία που δείχνουν ότι η έκθεση των ευρωπαϊκών τραπεζών στο χρέος της  Ελλάδας, παρότι  υψηλή- 121 δισ. ευρώ, έχει αρχίσει να μειώνεται, καθώς οι  γαλλικές και  γερμανικές τράπεζες έχουν περιορίσει την έκθεσή τους. Αυτό σημαίνει, σε πολλές περιπτώσεις, ότι η κεντρική τράπεζα έχει αφεθεί να κρατάει την τσάντα-φορτίο (bag), πράγμα που εξηγεί γιατί είναι τόσο αντίθετη σε κάθε συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους της Ελλάδας, ή γιατί απαιτεί  τη συμμετοχή των  ομολογιούχων σε τυχόν ζημίες, στο γνωστό  κούρεμα (του χρέους).
Ο κ. Βαρουφάκης λέει ότι υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία στην πρόταση, που έκανε μαζί με τον κ.  Holland, όπως το να προχωρήσει το κεντρικό ευρωπαϊκό  ταμείο διάσωσης, η Υπηρεσία  Ευρωπαϊκής Οικονομικής Σταθερότητας (European Financial Stability Facility), στην ανακεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών και στην προώθηση ενός επενδυτικού προγράμματος τύπου New Deal για την Ελλάδα.

Όμως, η μεταβίβαση του ελληνικού χρέους στα  βιβλία της κεντρικής τράπεζας είναι καθοριστικής σημασίας επειδή η τράπεζα,  με όλους τους πόρους του ευρωπαϊκού νομισματικού συστήματος ως στήριγμα, μπορεί να  δανειστεί με πολύ χαμηλότερα επιτόκια απ’  ό, τι μπορεί η Ελλάδα. Το σχέδιο προτρέπει  όπως το χρέος  πωληθεί ως 10-ετές ομόλογο με επιτόκιο 3%,  με την Ελλάδα να το επιστρέφει  πίσω στην κεντρική τράπεζα με το ίδιο επιτόκιο 3%   μέσα στα 10 χρόνια - θεωρητικά, με κανένα κόστος για την  τράπεζα.

Ως κάποιος που έχει συνεργαστεί στενά με τον πρωθυπουργό στο παρελθόν και διατηρεί επαφές με την οικογένειά του, ο κ. Βαρουφάκης είναι πεπεισμένος ότι ο κ. Παπανδρέου θα αγκαλιάσει  το σχέδιο αυτό  ως τη μόνη εναλλακτική λύση στον ατελείωτο πόνο και οδύνη του ελληνικού λαού.
Ο κ. Παπανδρέου καταλαβαίνει ότι η τελευταία πρόταση  λιτότητας  «δεν πρόκειται να λειτουργήσει,"  επέμεινε ο κ. Βαρουφάκης, και αυτός  "μοιάζει τώρα με τον άθεο, που σταυρώνει τον εαυτό του και που ελπίζει στο θαύμα".